Předmět: Masová komunikace 1

» Seznam fakult » FIF » KZU
Název předmětu Masová komunikace 1
Kód předmětu KZU/MK1
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
Obsah předmětu
1. uvedení do problematiky - komunikační/mediální studia a mediální komunikace (MK) 2. konceptualizace základních pojmů MK ve společenskovědních a humanitních disciplínách (komunikace, sdělení, interpretace, význam, ...) 3. interdisciplinární charakter studia MK 4. sémiotika, lingvistika a MK, využití v komunikačních a mediálních studiích 5. teorie informace/systémů a MK, využití v komunikačních a mediálních studiích 6. sociologie, sociální psychologie, teorie sociální komunikace a MK, využití v komunikačních a mediálních studiích 7. mediální komunikace jako proces a jeho segmentace 8. základní komunikační modely MK 9. kontext MK (společnost a kultura) 10. mediální instituce (základní charakteristiky, determinanty a procesy) 11. mediální produkce a mediální obsahy(způsob tvorby mediální produkce, intervenující faktory a procesy, mediální produkce jako informace / diskurz) 12. publikum (charakteristika publika, vztah publika k ostatním segmentům procesu masové komunikace) 13. efekty MK (vymezení pojmu, klasifikace efektů)

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cílem kursu je seznámení se základními charakteristikami mediální komunikace jako jednoho ze základních typů komunikace. Mediální komunikace je vnímána jako specifický a mnovrstevný proces, jenž je součástí širších struktur společnosti a kultury, a který je jimi ovlivňován a současně je sám ovlivňuje.
Student získá kompetence dané osnovou kurzu
Předpoklady
Obecné znalosti získané během studia.

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

Aktivní účast na přednáškách, příprava na semináře a vypracování a prezentace vybraného tématu v semináři.
Doporučená literatura
  • Berger, A. A. Making sense of media: key texts in media and cultural studies. Oxford 2005..
  • Burton, G. - Jirák, J.:. Úvod do studia médií. Brno 2003..
  • DeFleur, M. - Ballová, S. J.:. Teorie masové komunikace. Praha 1996.
  • Fay, B. Současná filosofie sociálních věd. Praha 2002.
  • McQuail, D. Úvod do teorie masové komunikace. Praha 1999.
  • Pácl, P. Tři etapy sociologického výzkumu hromadných sdělovacích prostředků. Ostrava 1995..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr