Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Politická situace v Evropě (a především v GB po WW2) a konstituce kulturálních studií 2. Problém moci/vědění; Foucault a jeho přínos kulturálním studiím Foucault, Michel. 1991. ?Prečo studovat moc.? In Gál, E. ? Marcelli, M. (eds.): Za zrkadlom moderny. Bratislava: Kaligram. Pp. 42-52. 3. Subkultury Bennett, Andy. 1999. ?Subcultures or Neo-tribes? Rethinking the Relationship between Youth, Style and Musical Taste.? In Sociology, Vol. 33. No. 3. Pp. 599-617. 4. Narativ jako antropologická konstanta Bruner, Jerome. 1991. ?The Narrative Constuction of Reality.? In Critical Inquiry. No 18. Pp. 1-22. 5. Diskurs o diskursu, akt druhý 6. Syrové vs. vařené 1: biologický determinismus a redukcionismus; aplikace Darwinovy evoluční teorie na kulturu jako možný teoretický rámec: evoluční psychologie, memetika, kritika antiesencialismu Gould, Stephen Jay. 1988. ?Přírodní výběr a lidský mozek: Darwin versus Wallace.? In Pandin palec: Malá tajemství evoluce. Praha: Mladá fronta. Pp. 46-57. Plantinga, Alvin. 1993. ?Is Naturalism Irrational?.? In Warrant and Proper Function. Oxford: Oxford University Press. Pp. 216-237 7. Syrové vs. vařené 2: kulturní determinismus a problém identity; konstruktivistický pohled: antiesencialismus v kulturálních studiích Petrusek, Miloslav. 2008. ?Redukcionismus bez pověr a iluzí. Dějiny a současnost sociologie jako svár ?identity? s redukcionismem.? In Sociologický časopis. Vol. 44. No. 5. Pp. 859-888. 8. Identita a gender 9. Současná lidová slovesnost a její specifika: městské legendy, konspirační teorie a pomluvy Shermer, Michael. 2011. ?Belief in Conspiracies.? In The Believing Brain. New York: Times Books. 10. Jazyk a ideologie 11. Od otců zakladatelů k emocionálnímu obratu - vznik, vývoj a především současný stav kulturálních studií 12. Kulturální studia a reflexe postmodernismu: (domnělá) krize metanarací Lyotard, Jean-Francois. 1993. O postmodernismu. Praha: Filosofia. Gottschall, Jonathan. 2012. The Storytelling Animal: How Stories Make Us Human. New York: Houghton Mifflin Harcourt Publishing Company.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Kurs rozšiřuje látku kursu KZU/KSM Kulturálnín studia o další témata z teoretické základny kulturálních studií, která je ze své postdisciplinární povahy velice široká. Postupně tak budou studentům představeny koncepty z různých humanitně a sociálně-vědních oblastí. Kromě historického kontextu vzniku oboru a myšlení o subkulturách bude věnován prostor především poststrukturalistickým tezím, obecněji také konstruktivistickým tezím v dialogu s redukcionismem.
- schopnost kritické analýzy náročné akademické literatury v ČJ a AJ - demonstrovat své porozumění současné odborné literatuře k tématům probíraných v semináři - obeznámenost s existencí vědění o kulturní diversitě, nahlížené z pluralistické perspektivy - schopnost vést diskuzi o kulturních, mediálních a společenských tématech, které souvisejí s oborem mediální studia
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Podmínkou získání zápočtu je docházka a aktivní účast na přednáškách/seminářích. Povolené jsou max. dvě absence. Každý student si v průběhu semestru připraví referát, který přednese. Kolokvium proběhne formou písemného testu.
|
Doporučená literatura
|
-
Barker, Chris. (2005). Cultural Studies: Theory and Practice. London: Sage.
-
Barker, Chris. (2006). Slovník kulturálních studií. Praha: Portál.
-
Brooker, Peter. (2003). A Glossary of Cultural Theory. London: Arnold.
-
Burgett, Bruce ? Hendler, Glenn (eds.). (2007). Keywords for American Cultural Studies. New York ? London: New York University.
-
Turner, Graeme. (1996). British Cultural Studies: An Introduction. London: Routledge.
|