Vyučující
|
-
Foretová Petra, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Interpersonální percepce a zákonitosti poznávaní druhých lidí. Sebeporozumění vs. porozumění druhým. Poznávání druhých. Základní percepční chyby. 2. Aktivní naslouchání v komunikaci, jeho podstata a význam. Nácvik aktivního naslouchání. 3. Cílená zpětná vazba. Zpětná vazba vs. reakce vs. hodnocení. Panelová diskuse jako prostředí pro nácvik zpětné vazby. 4. Neverbální komunikace. Neverbální komunikace: praktické rozpoznávání řeči těla; úskalí interpretace neverbálních znaků komunikace. 5. Verbální komunikace. Persvaze a její role v komunikaci. Nácvik verbální pohotovosti. 6. Dyadická komunikace: rozhovor a vyjednávání; příprava na interview; vlastní průběh interview; dialog jako specifická forma rozhovoru; vyjednávání. Tázání. Role otázek v komunikaci. 7. Sociální interakce ve skupině. Techniky pro podněcování interakce a kooperace ve skupině. 8. Účinná argumentace a přesvědčování: volba argumentů, formulace argumentů, výstavba argumentace. 9. Zásady zdravé komunikace: nácvik pohotovosti, plynulosti, rychlosti (tempa), zrcadlení, přesvědčivosti. Asertivita jako zdravá a otevřená forma komunikace. 10. Základní techniky asertivity. Jak odmítnout manipulaci a bránit se kritice. 11. Problémová komunikace. Rasismus a xenofobie. Interpersonální konflikt a jeho zvládání. Porozumění průběhu konfliktu. Styly chování v interpersonálním konfliktu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cílem semináře je nácvik praktických dovedností v oblasti komunikace. Budou se probírat různé případové studie, důraz bude kladen na jejich rozbor, studenti budou sami hledat optimální řešení. Seminář bude veden v rovině praktické formou projektové výuky, hraní rolí, tréninkových aktivit (modelového chování), workshopů a diskusí.
Student získá kompetence dané osnovou kurzu
|
Předpoklady
|
Cílem semináře je nácvik praktických dovedností v oblasti komunikace. Budou se probírat různé případové studie, důraz bude kladen na jejich rozbor, studenti budou sami hledat optimální řešení. Seminář bude veden v rovině praktické formou projektové výuky, hraní rolí, tréninkových aktivit (modelového chování), workshopů a diskusí.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Seminární práce
Podmínky pro získání zápočtu: 1. Osobní účast na seminářích. 2. Ústní prezentace vybraného tématu. 3. Vypracování handoutu k ústnímu prezentaci určeného ostatním účastníkům kurzu. KOLOKVIUM - písemné vytvoření vlastního projektu týkajícího se komunikačních dovedností a jeho následná ústní prezentace.
|
Doporučená literatura
|
-
Berne, E., & Nová, G. (2011). Jak si lidé hrají. Praha: Portál.
-
Bierach, A.J. Za maskou je člověk. Jak prohlédnout přetvářku. Praha 1997.
-
Buchtová, B. (2006). Rétorika. Praha.
-
DeVito, J. A. Základy mezilidské komunikace. Praha 2001.
-
Hospodářová I. Prezentační dovednosti. Praha 2004.
-
Janoušek, J. Verbální komunikace a lidská psychika. Praha 2007.
-
Kořenský, J. (1992). Komunikace a čeština.. Jinočany: HaH.
-
Mikuláštík, M. (2003). Komunikační dovednosti v praxi. Praha, Grada.
-
Peters-Kühlinger, G. - Friedel J. Komunikační a jiné "měkké" dovednosti. Praha 2007.
-
Reifová, I. a kol. (2004). Slovník mediální komunikace.. Praha: Portál.
-
VYBÍRAL, Z. (2001). Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál.
-
Watzlawick, P., Bavelasová, J. B., Jackson, D. D. (1999). Pragmatika lidské komunikace. Hradec Králové: Konfrontace.
|