Vyučující
|
-
Foretová Petra, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do zkoumání komunikace; historie zkoumání komunikace v rámci jednotlivých disciplín: monodisciplinární, interdisciplinární a transdisciplinární období zkoumání komunikace; 2. Vědy o komunikaci: matematická teorie komunikace, komunikologie a komunikační studia; pozice komunikačních studií v systému humanitních a společenských věd; 3. Historické a kulturní zdroje teorie komunikace: kulturální přístup ke komunikaci (James W. Carey). 4. Integrativní přístup ke komunikaci: pojetí komunikačních studií dle R. T. Craiga. 5. Tradice zkoumání komunikace 1: rétorická tradice zkoumání komunikace; 6. Tradice zkoumání komunikace 2: kybernetická tradice zkoumání komunikace; 7. Tradice zkoumání komunikace 3: sociálně psychologická tradice zkoumání komunikace; 8. Tradice zkoumání komunikace 4: sociokulturní tradice zkoumání komunikace; 9. Tradice zkoumání komunikace 5: kritická teorie a její přínos pro studium komunikace; 10. Tradice zkoumání komunikace 6: fenomenologická tradice zkoumání komunikace; 11. Tradice zkoumání komunikace 7: sémiotická tradice zkoumání komunikace; 12. Komunikační studia: shrnutí výzkumných tradic (kritika Craigova přístupu, feminismus, biologie, pragmatismus, tzv. ne-západní přístupy ke komunikaci)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními přístupy ke zkoumání komunikace. Představeny budou základní tradice zkoumání komunikace, ze kterých čerpají současná komunikační studia. Kurs se věnuje také úskalí vymezení komunikačních studií jako vědecké disciplíny a představuje odbornou diskuzi, která vznik tohoto teoretického metapole provází.
Student je obeznámen se základními tradicemi zkoumání komunikace a je schopen identifikovat jednotlivá paradigmata a koncepty. Student je schopen rozeznávat mezi jednotlivými tradicemi zkoumání lidské komunikace. Student je schopen vysvětlit základní pojmy náležející do jednotlivých tradic zkoumání a kriticky je vyhodnotit v rámci daného paradigmatu. Student je obeznámen s odbornou diskuzí na poli komunikačních studií.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozhovor, Seminární práce
Podmínky k udělení zápočtu a kolokvia: 1) Pravidelná účast na seminářích (povoleny jsou max. 2 absence) 2) Zápočet: plnění dílčích úkolů během semestru v termínu zadávaných přes moodle.upol.cz 3) Kolokvium: ústní prezentace vybraného tématu + zpracování písemného podkladu, tzv. tezí k ústní prezentaci. Ústní prezentace proběhnou ve středu 7. prosince.
|
Doporučená literatura
|
-
Carey, J. (1989). Communication as culture. Essays on Media and society.. London.
-
Craig, T. (1999). Communication theory as a field. Communication Theory, 9(2), 199-161..
-
Fay, B. (2002). Současná filosofie sociálních věd. Praha.
-
Griffin, M. (2008). First Look at Communication Theory. New York.
-
Chandler, D. (2002). Semiotics: The Basics.. Oxon.
-
NORDENSTRENG, K. (2007). Discipline or Field? Soul-searching in Communication Research. Nordicom Review, Jubilee Issue, s. 211?222..
-
Vybíral, Z. (2009). Psychologie komunikace. Praha: Portál.
|