Vyučující
|
-
Bína Daniel, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1) základní pojmy klasické naratologie Barthes, Roland: "Úvod do strukturální analýzy vyprávění". In: Znak - struktura - vyprávění. Brno 2002, s. 9-43. Claude Bremond: "Logika narativních možností". In: Znak - struktura - vyprávění. Brno 2002, s. 118-141. 2) narativ, popis, argument Genette, Gérard: "Hranice vyprávění". In: Znak - struktura - vyprávění. Brno 2002, s. 240-256. Chatman, Seymour: "Narativ a dva další textové typy". In: Dohodnuté termíny. Olomouc 2000, s. 14-28. 3) vymezení předmětu kulturální naratologie Nünning, Ansgar: "Kde se potkávají historiografická metafikce a naratologie: k aplikované kulturní naratologii". (nepublikovanou verzi poskytne vyučující) Bílek, Petr A.: "James Bond a major Zeman: sémantika narativní ideologie". In: Petr A. Bílek (ed.): James Bond a major Zeman. Ideologizující vzorce vyprávění. Praha 2007, s. 100-118. 4) narativní povaha mýtu Algirdas Julien Greimas : "Základní prvky teorie interpretace mytického vyprávění" In: Znak - struktura - vyprávění. Brno 2002, s. 44-85. Barthes, Roland: "Mýtus dnes." In: Mytologie. Praha 2004, s. 107-157. 5) narativní konstrukce reality Turner, Mark: "Noci se Šahrazád. 2. Lidský význam.": In:Literární mysl. Brno 2005, s. 11-41. Jost, Francois: "Realita/Fikce - Tam a zpět". In: Realita/Fikce - říše klamu. Praha 2006, s. 82-108. 6) příběh a psaní dějin White, Hayden: "Literární postupy při prezentaci faktů." In: Bolton, Jonathan: Nový historismus/New historicism. Brno 2007, s. 26-31. Doležel, Lubomír: "Fikční a historický narativ: setkání s postmoderní výzvou". Česká literatura, 2002, č. 4, s. 341-370 (Týž in: Doležel, Lubomír: Studie z české literatury a poetiky. Praha 2008). 7) narativ napříč médii Chatman, Seymour: "Filmový vypravěč." In: Dohodnuté termíny. Olomouc 2000, s. 123-136. Jedličková, Alice: "Podoby transmediality: verbální a piktoriální vyprávění". In: Schneider, Jan - Krausová, Lenka: Intermedialita: slovo - obraz - zvuk. Olomouc 2008, s. 13-25. 8) fokalizace a ideologie Balová, Mieke: "Fokalizace". Aluze, 2004, č. 3-4, s. 147-154. 9) způsoby užití narativu ve zpravodajství Dunn, Anne: "Televizní zpráva jako narativ". Aluze, 2009, č. 2, bude publikováno. + studentské eseje (cca 5NS) 10) narativní povaha identity a narativ jako prostředek k utvrzení mužské nadvlády Elaine Showalter: "Pokus o feministickou poetiku" [1979]. In: Oates-Indruchová, Libora (ed.): Dívčí válka s ideologií. Praha 1998, s. 212-234. Rosalind Coward: "Jsou ženské romány feministické romány?" [1980] In: Oates- Indruchová, L. (ed.): Ženská literární tradice a hledání identit. Praha 2007, s. 54-74.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem kursu je nastínit předpoklady, základní pojmy a analytické nástroje nově se rodícího oboru, kultu-rální naratologie, a témata, jimiž se zabývá. Kultu-rální naratologie představuje vykročení za hranice klasické literární naratologie (směrem k obecné intermediální naratologii), kterou však nezavrhuje, ale naopak využívá jejích konceptů (fokalizace, nespolehlivé vyprávění apod.) a nástrojů (sémiotic-ká analýza) ke zkoumání širších kulturních fenomé-nů, jako jsou národnostní identita, gender apod., a oproti klasické (strukturalistické) naratologii tak výrazněji reflektuje kulturní kontexty a ideologické a gnozeologické implikace narativů. Výzkumy kognitivních vědců ukazují, že příběh není jen produktem, ale principem lidského myšlení. Do jaké míry si tedy náš svět narativně konstruujeme a jak se podílí vyprávění příběhu na utváření lidské identity, identity národa či např. ideje evropanství? Je naše historie "preferovaným" příběhem, nebo je jen jedním z mnoha příběhů? Jaké narativní způso-by využíváme při psaní dějin a jaké ve zpravodaj-ských žánrech? Čím se liší literární narativ od nara-tivu filmového? Jsou narativní formy neutrální, nebo ideologicky motivované?
Základní orientace v naratologickém myšlení. Osvojení konceptů a jejich aplikace při analýze narativu.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej
Požadavky k zápočtu: - pravidelná aktivní účast v semináři - příprava na semináře (znalost zadaných textů) Požadavky k udělení kolokvia: - esej na dohodnuté téma (5 normostran) a její obhajoba
|
Doporučená literatura
|
-
Andrews, M., Squire, C., & Tamboukou, M. (2013). Doing narrative research. London: SAGE.
-
Auerbach, E. Mimesis. Zobrazení skutečnosti v západoevropských literaturách.Praha 1998.
-
Bal, M. Narratology: Introduction to the Theory of Narrative, University of Toronto Press, Toronto 1985.
-
Brémond, C. Logique du récit, Seuil, Paris 1973.
-
Doležel, L. Heterocosmica: fikce a možné světy.Praha 2003.
-
Chatman, S. Story and Discourse: Narrative Structure in Fiction and Film, Cornwell Univ. Press, Ithaca 1978.
-
Nünning, A. Lexikon teorie literatury a kultury. Brno 2006.
-
Pier, J. Sémiotika narativu. Praha-Brno 2006.
-
Silberman-Keller, D. Three Plots, Six Characters and Infinite Possible Educational Narratives, Educational Philosophy and Theory, Vol. 36, No. 4, 2004.
|