Vyučující
|
-
Sloboda Zdeněk, Mgr. Ph.D.
-
Peterová Věra, Mgr. Ph.D.
-
Trampota Tomáš, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Definice kvantitativního výzkumu. Typy výzkumu v závislosti na různých kriteriích: 1. základní funkce výzkumu, 2. cíl výzkumu, 3. stupeň komplexnosti, 4. množství zkoumaných jednotek, 5. časová organizace. 2. Fáze výzkumu: Přípravná; Realizační; Závěrečná. Strategie výzkumu z pohledu výzkumníka a z pohledu zadavatele (zásady vzájemné komunikace). Validita a reliabilita kvantitativního výzkumu. Etické otázky výzkumu. 3. Výzkumný projekt: Typy projektu sociologického výzkumu. Struktura výzkumného projektu. 4. Výzkumný námět a problém. Cíl výzkumu. Hypotézy. Operacionalizace. 5. Dotazník. Rozhovor. Srovnání rozhovoru a dotazníku. Pozorování a experiment. 6. Studium dokumentů. Obsahová analýza. 7. Problémy výzkumu veřejného mínění. Specifické výzkumné oblasti: Volební výzkumy. Výzkum mediálního působení, výzkum zákazníka a trhu). Vyčerpávající a výběrová šetření. 8. Příprava dat pro zpracování a zpracování výzkumu. 9. - 12. Návrh kolektivního výzkumu a jeho realizace - sběr dat, zpracování dat, statistická analýza, interpretace dat.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je seznámit posluchače se základními přístupy v kvantitativním výzkumu. Důraz je kladen na budování dovednosti samostatné empirické práce ve studovaném oboru, na osvojení základních poznatků o kvantitativních přístupech užívaných v mediálních studiích a získání schopnosti jejich aplikace. Součástí kurzu je realizace výzkumného projektu s využitím analytických přístupů, s nimiž se posluchači seznámili.
Studující získá kompetence dané osnovou kurzu. Důraz bude kladený na čtení metodologických textů, přípravu a realizaci vlastního výzkumného projektu, práci ve skupině, prezentaci výsledků výzkumu a analýzy. Kurz je zaměřený především prakticky.
|
Předpoklady
|
Základní znalost metodologie sociálních věd. Úvodní přednášky do výzkumných metod jsou prerekvizitou.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Písemná zkouška
Ze strany studentů bude vyžadována příprava na každý seminář, základní teoretické znalosti jednotlivých témat. Aktivní účast na seminářích, spoluúčast na realizovaném výzkumu, vypracování závěrečné zprávy, závěrečný znalostní test..
|
Doporučená literatura
|
-
Arthur A. Berger. Media and Communication Research Methods: An Introduction to Qualitative and Quantitative Approaches. SAGE. 2013..
-
David L. Morgan. Integrating Qualitative and Quantitative Methods: A Pragmatic Approach. Sage. 2013..
-
Herschel (Hersch) - E. Knapp. Introductory Statistics Using SPSS. Sage. 2013..
-
James G. Webster, Patricia F. Phalen, Lawrence W. Lichty (eds.). Ratings Analysis: Audience Measurement and Analytics. Routledge. 2014..
-
Jensen, K. B. - Jankwski, N. W. A handbook of qualitative methodologies for mass communication research, London 1993..
-
Kathrynn A. Adams , Eva Marie K. Lawrence. Research Methods, Statistics, and Applications. Sage. 2014..
-
Mareš Petr - Rabušic Ladislav ? Soukup Petr. Analýza sociálněvědních dat (nejen) v SPSS. Masarykova univerzita 2015..
-
Michelle O'Reilly and Nisha Dogra. Research with Children: Theory and Practice. SAGE. 2013..
-
Petrusek, M. Teorie a metoda v moderní sociologii. Praha 1993.
-
Sedláková, R. Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada. 2014..
-
Susanne Friese. (2012). Qualitative Data Analysis with Atlas.Ti..
|