Předmět: Kvantitativní výzkum v mediálních studiích

» Seznam fakult » FIF » KZU
Název předmětu Kvantitativní výzkum v mediálních studiích
Kód předmětu KZU/KNM
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Sloboda Zdeněk, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Definice kvantitativního výzkumu. Typy výzkumu v závislosti na různých kriteriích: 1. základní funkce výzkumu, 2. cíl výzkumu, 3. stupeň komplexnosti, 4. množství zkoumaných jednotek, 5. časová organizace. 2. Fáze výzkumu: Přípravná; Realizační; Závěrečná. Strategie výzkumu z pohledu výzkumníka a z pohledu zadavatele (zásady vzájemné komunikace). Validita a reliabilita kvantitativního výzkumu. Etické otázky výzkumu. 3. Výzkumný projekt: Typy projektu sociologického výzkumu. Struktura výzkumného projektu. 4. Výzkumný námět a problém. Cíl výzkumu. Hypotézy. Operacionalizace. 5. Dotazník. Rozhovor. Srovnání rozhovoru a dotazníku. Pozorování a experiment. 6. Studium dokumentů. Obsahová analýza. 7. Problémy výzkumu veřejného mínění. Specifické výzkumné oblasti: Volební výzkumy. Výzkum mediálního působení, výzkum zákazníka a trhu). Vyčerpávající a výběrová šetření. 8. Příprava dat pro zpracování a zpracování výzkumu. 9. - 12. Návrh kolektivního výzkumu a jeho realizace - sběr dat, zpracování dat, statistická analýza, interpretace dat.

Studijní aktivity a metody výuky
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cílem kurzu je seznámit posluchače se základními přístupy v kvantitativním výzkumu. Důraz je kladen na budování dovednosti samostatné empirické práce ve studovaném oboru, ne osvojení základních poznatků o kvantitativních přístupech užívaných v mediálních studiích a získání schopnosti jejich aplikace. Součástí kurzu je realizace výzkumného projektu s využitím analytických přístupů, s nimiž se posluchači seznámili.
Studující získá kompetence dané osnovou kurzu - čtení metodologických texty, příprava a realizace vlastního výzkumného projektu, dále práce ve skupině, prezentace výsledků výzkumu a analýzy. Kurz je zaměřený především prakticky.
Předpoklady
Základní znalost metodologie sociálních věd. Úvodní přednášky do výzkumných metod jsou prerekvizitou.
KZU/TVM

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Písemná zkouška

Ze strany studentů bude vyžadována příprava na každý seminář, základní teoretické znalosti jednotlivých témat. Aktivní účast na seminářích, spoluúčst na realizovaném výzkumu, vypracování závěrečné zprávy, závěrečný znalostní test.
Doporučená literatura
  • Arthur A. Berger. Media and Communication Research Methods: An Introduction to Qualitative and Quantitative Approaches. SAGE. 2013..
  • David L. Morgan. Integrating Qualitative and Quantitative Methods: A Pragmatic Approach. Sage. 2013..
  • Herschel (Hersch) - E. Knapp. Introductory Statistics Using SPSS. Sage. 2013..
  • James G. Webster, Patricia F. Phalen, Lawrence W. Lichty (eds.). Ratings Analysis: Audience Measurement and Analytics. Routledge. 2014..
  • Jensen, K. B. - Jankwski, N. W. A handbook of qualitative methodologies for mass communication research, London 1993..
  • Kathrynn A. Adams , Eva Marie K. Lawrence. Research Methods, Statistics, and Applications. Sage. 2014..
  • Mareš Petr - Rabušic Ladislav ? Soukup Petr. Analýza sociálněvědních dat (nejen) v SPSS. Masarykova univerzita 2015..
  • Michelle O'Reilly and Nisha Dogra. Research with Children: Theory and Practice. SAGE. 2013..
  • Petrusek, M. Teorie a metoda v moderní sociologii. Praha 1993.
  • Sedláková, R. Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada. 2014..
  • Susanne Friese. (2012). Qualitative Data Analysis with Atlas.Ti..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr