Vyučující
|
-
Jílek Viktor, Mgr. Ph.D.
-
Vávrová Petra, PhDr.
|
Obsah předmětu
|
1. Komunikace jako systém 2. Komunikační proces a formy komunikace 3. Zásady zdravé komunikace, komunikační chyby a zlozvyky 4. Náročné komunikační situace 5. Komunikační dovednosti při psaní - práce s jazykem, formy a formální úpravy odborných textů, práce s literaturou 6. Prezentace textů 7. Rétorické dovednosti - kultura jazyka a rétorika 8. Odpovídající pedagogické dovednosti - příprava výstupu dle účelu projevu
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Smyslem kurzu bude přiblížit účastníkům, jak správně a produktivně uchopit odborné téma a převést jej do podoby popularizační, jak text odpovídajícím způsobem prezentovat neodbornému příjemci, tedy jak být úspěšný v jiných než teoreticky či prakticky odborných komunikačních aktivitách. V neposlední řadě se účastníci dozvědí, jak se vyvarovat komunikačních nedostatků a jak lze minimalizovat dopad náročných komunikačních situací na výslednou podobu sdělení.
Kurz podpoří produktivní práci s jazykem při zpracování popularizačních, administrativních či výukových textů, umožní zvládnout potenciální náročné komunikační situace, což autorům může usnadnit naplnění vlastních komunikačních záměrů.
|
Předpoklady
|
Dobrá znalost gramatiky českého jazyka na středoškolské úrovni, přiměřené syntaktické, slohové kompetence, dostatečná slovní zásoba (aktivní i pasivní). Schopnost textové produkce v oblasti odborného zájmu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozhovor
Aktivní účast na seminářích
|
Doporučená literatura
|
-
Hierhold, E. Rétorika a prezentace, Jak s jistotou prezentovat a působivě přednášet. Praha, Grada, 2005..
-
Průcha, J., ed. Pedagogická evaluace: hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Vyd. 1. V Brně: Masarykova univerzita v Brně, 1996. 166 s..
-
Vybíral, Z. (2005). Psychologie komunikace.. Praha.
|