Předmět: Komunikační a navazující pedagogické dovednosti v oblasti šíření odborných, vědeckých výstupů a popularizace

» Seznam fakult » FIF » KZU
Název předmětu Komunikační a navazující pedagogické dovednosti v oblasti šíření odborných, vědeckých výstupů a popularizace
Kód předmětu KZU/KNDP
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jílek Viktor, Mgr. Ph.D.
  • Vávrová Petra, PhDr.
Obsah předmětu
1. Komunikace jako systém 2. Komunikační proces a formy komunikace 3. Zásady zdravé komunikace, komunikační chyby a zlozvyky 4. Náročné komunikační situace 5. Komunikační dovednosti při psaní - práce s jazykem, formy a formální úpravy odborných textů, práce s literaturou 6. Prezentace textů 7. Rétorické dovednosti - kultura jazyka a rétorika 8. Odpovídající pedagogické dovednosti - příprava výstupu dle účelu projevu

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Smyslem kurzu bude přiblížit účastníkům, jak správně a produktivně uchopit odborné téma a převést jej do podoby popularizační, jak text odpovídajícím způsobem prezentovat neodbornému příjemci, tedy jak být úspěšný v jiných než teoreticky či prakticky odborných komunikačních aktivitách. V neposlední řadě se účastníci dozvědí, jak se vyvarovat komunikačních nedostatků a jak lze minimalizovat dopad náročných komunikačních situací na výslednou podobu sdělení.
Kurz podpoří produktivní práci s jazykem při zpracování popularizačních, administrativních či výukových textů, umožní zvládnout potenciální náročné komunikační situace, což autorům může usnadnit naplnění vlastních komunikačních záměrů.
Předpoklady
Dobrá znalost gramatiky českého jazyka na středoškolské úrovni, přiměřené syntaktické, slohové kompetence, dostatečná slovní zásoba (aktivní i pasivní). Schopnost textové produkce v oblasti odborného zájmu.

Hodnoticí metody a kritéria
Rozhovor

Aktivní účast na seminářích
Doporučená literatura
  • Hierhold, E. Rétorika a prezentace, Jak s jistotou prezentovat a působivě přednášet. Praha, Grada, 2005..
  • Průcha, J., ed. Pedagogická evaluace: hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Vyd. 1. V Brně: Masarykova univerzita v Brně, 1996. 166 s..
  • Vybíral, Z. (2005). Psychologie komunikace.. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr