Vyučující
|
-
Foretová Petra, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
V LS 2025 bude výuka probíhat blokově ve vybrané pátky od 9:45 do 14:45. Poprvé se sejdeme 21. února 2025, na prvním setkání si domluvíme další termíny (bude se jednat pravděpodobně o tato data: 21. února, 21. března, 4. dubna a 25. dubna 2025). Osnova kurzu (4 bloky): BLOK 1: ZÁKLADY INTERPERSONÁLNÍ KOMUNIKACE Interpersonální percepce: sebeporozumění vs. porozumění druhým. Mechanismy poznávání druhých a percepční chyby. Aktivní naslouchání: principy a nácvik v modelových situacích. BLOK 2: ZÁKLADY VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE Neverbální komunikace: rozpoznávání a interpretace řeči těla. Verbální komunikace: persuaze a techniky rozvoje verbální pohotovosti. Praktická cvičení na zlepšení verbální i neverbální komunikace. BLOK 3: PRINCIPY INTERAKCE VE SKUPINĚ. Sociální interakce: techniky pro spolupráci a skupinovou dynamiku. Účinná argumentace ve skupině. BLOK 4: ZÁKLADY PREZENTAČNÍCH DOVEDNOSTÍ Základy tvorby a struktury úspěšné prezentace. Techniky pro přesvědivé vystupování a efektivní komunikaci s publikem. Praktická cvičení: příprava a realizace ústní prezentace.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je seznámit studenty s klíčovými pojmy z oblasti teorie komunikace, porozumět procesům fungování interpersonální komunikace, jejich determinantům a dynamice, analyzovat principy efektivní komunikace včetně verbální a neverbální složky a pochopit principy interagování ve skupině. V praktické rovině pak kurz poskytne prostor pro seznámení se základními technikami aktivního naslouchání, podávání zpětné vazby, práce ve skupině a základy prezentačních dovedností. S ohledem na počet hodin bude prostor pouze pro seznámení se s možnostmi rozvoje komunikačních dovedností.
Student získá kompetence dané osnovou kurzu
|
Předpoklady
|
Cílem semináře je nácvik praktických dovedností v oblasti komunikace. Budou se probírat různé případové studie, důraz bude kladen na jejich rozbor, studenti budou sami hledat optimální řešení. Seminář bude veden v rovině praktické formou projektové výuky, hraní rolí, tréninkových aktivit (modelového chování), workshopů a diskusí.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Seminární práce
Podmínky pro získání zápočtu: 1. Osobní účast na seminářích. 2. Vypracování domácích příprav, které budou zadávány před každým setkáním. Čas strávený domácí přípravou vytvoří možnost témata dále rozvíjet na prezenčních setkáních. 3. Ochota podílet se na aktivitách ve třídě a zapojit se do nabízených skupinových aktivit. Kurz je určen primárně pro studenty, kteří chtějí být aktivní. 4. Plnění dílčích úkolů během prezenčních setkání. KOLOKVIUM - Vypracování závěrečné ústní prezentace na vybrané téma a jeho prezentace před ostatními účastníky kurzu. Podmínky vypracování budou zveřejněny na začátku semestru v moodle.
|
Doporučená literatura
|
-
Berne, E., & Nová, G. (2011). Jak si lidé hrají. Praha: Portál.
-
Buchtová, B. (2006). Rétorika. Praha.
-
DeVito, J. A. Základy mezilidské komunikace. Praha 2001.
-
DEVITO, J. A. (2008). Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada Publishing.
-
Janoušek, J. Verbální komunikace a lidská psychika. Praha 2007.
-
Mikuláštík, M. (2003). Komunikační dovednosti v praxi. Praha, Grada.
-
Peters-Kühlinger, G. - Friedel J. Komunikační a jiné "měkké" dovednosti. Praha 2007.
-
Reifová, I. a kol. (2004). Slovník mediální komunikace.. Praha: Portál.
-
VYBÍRAL, Z. (2001). Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál.
-
Watzlawick, P., Bavelasová, J. B., Jackson, D. D. (1999). Pragmatika lidské komunikace. Hradec Králové: Konfrontace.
|