Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Student se seznámí s paradigmatem kritické analýzy diskursu a zkusí si jej aplikovat na mediální diskurs o současné ekonomické krizi a globálním kapitalismu. Kurz se snaží odpovědět také na obecnější otázku: jaká je role médií v dnešní postmoderní společnosti při reprodukci společenského a ekonomického řádu, dominance atd. Seminář se také věnuje seznámení se základními poznatky z pragmalingvistiky, nové rétoriky, textové lingvistiky atd.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Příprava na zápočet
- 4 hodiny za semestr
- Semestrální práce
- 47 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 24 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je uvést studenty do paradigmatu kritické analýzy diskursu a ukázat metody analýzy mediálních textů o globalizaci.
Student rozumí základním principům pragmalingvistiky a textové lingvistiky a umí je aplikovat v interdisciplinárním paradigmatu kritické analýzy diskursu. Je schopen porozumět současné politické situaci na základě analýzy jejích diskursivních aspektů. Zároveň je student schopen formulovat metodologii výzkumu podle konkrétních cílů své odborné práce.
|
Předpoklady
|
Žádné
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Požadavky ke kolokviu: Aktivní účast v semináři, četba zadaných textů a příprava na semináře, prokázání znalostí probíraných témat při rozpravě nad seminární prací (min. 7 normostran na předem konzultované téma).
|
Doporučená literatura
|
-
Caldas-Coulthard, C. R. - Coulthard, M. Texts and Practices: Readings in Critical Discourse Analysis, London 1996.
-
Dijk, van T. Ideology, London 1998.
-
Fairclough, N. Critical Discourse Analysis: The Critical Study of Langauge, London 1995.
-
Wodak, R. - Chilton, P. A New Agenda in (Critical) Discourse Analysis: Theory, Methodology, and Interdisciplinarity, Amsterdam 2005.
-
Wodak, R. The Discursive Construction of National Identity, Edinburgh 1999.
|