Předmět: Jazyk a svět

» Seznam fakult » FIF » KZU
Název předmětu Jazyk a svět
Kód předmětu KZU/JSKB
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Foret Martin, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
0. předehra: člověk a svět: empirismus vs. racionalismus (apriorismus) 1. dějství: Kantovo prokletí: analytické vs. syntetické 2. dějství: logický atomismus/empirismus: od logiky ke světu, zkratkou přes "čistý" jazyk 3. dějství: Wittgenstein I.: věta jako obraz skutečnosti 4. dějství: Wittgenstein II.: jazykové hry 5. dějství: oxfordská škola: jazyk jako jednání 6. dějství: Quineova revoluce: zrádná synonymie a radikální překlad 7. dějství: Davidsonův optimismus: radikální interpretace 8. dějství: Goodmanova megalomanie: jazyk a světatvorba 9. dohra: shrnutí a další cesty (Strawson: struktura jazyka a struktura světa, Kripke: křty a možné světy, Putnam: lingvistická dělba práce?)

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Seminář by měl být pro studenty doplněním dosavadního poznání jazyka (a filosofie) o některé obecnější problémy s ním spjaté. Oba titulní pojmy budou problematizovány a v průběhu kursu bude hledáno jak jejich vymezení, tak vzájemný vztah. Prvým média popisují druhé, takže jde o problém centrální, který přinese i nové podněty k otázce objektivity. Kurs de facto nabízí drama - v osmi dějstvích, s předehrou a dohrou - o vztahu jazyka a světa či "toho, co říkáme/o čem mluvíme" a "toho, co jest" či, chcete-li, gramatiky a ontologie. Mohl by nést také podtitul Vybrané kapitoly z filosofie jazyka, neboť osa programu semináře více méně sleduje historický vývoj problematiky, přičemž záběr byl v zájmu soudržnosti zúžen na tradici analytickou - ovšem pod zorným úhlem tématu semináře. V průběhu jejího zdolávání však bude poukazováno i na vazby, rozdílná i společná témata a řešení, s dalšími tradicemi, především strukturalistickou, fenomenologickou a hermeneutickou.
Osvojení si základních konceptů filosofie důležitých pro studium médií.
Předpoklady
Základní znalost filosofických pojmů.

Hodnoticí metody a kritéria
Esej

Podmínky pro získání kolokvia: - pravidelná aktivní účast v semináři - příprava na semináře (znalost zadaných textů) - esej na dohodnuté téma (5 normostran; odevzdána nejpozději týden před termínem kolokvia) a její úspěšná obhajoba
Doporučená literatura
  • Frege, G. Myšlenka. Logické zkoumání.
  • Kant, I. O rozdílu mezi analytickými a syntetickými soudy.
  • Peregrin, J. (2005). Filosofie a jazyk, Praha 2003. Praha.
  • Quine, W. V. O. Dvě dogmata empirismu.
  • Valenta, L. Problémy analytické filosofie, Olomouc 2003.
  • Wittgenstein, L. (1993). Filosofická zkoumání.. Praha: Filosofický ústav AV ČR.
  • Wittgenstein, L. (1993). Tractatus logico-philosophicus. Praha: OIKOYMENH a Svoboda - Libertas.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr