Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Globalizace a jednotlivé přístupy k ní, globalizace a současná ekonomická krize, globalizace a prohlubování společenských nerovností, role jazyka při spoluutváření globálních socioekonomických struktur a jejich legitimizace 2. Historické pozadí utváření moderních evropských národů, národ jako diskurs, transformace národních identit v době globalizace a migrace, role mediálních textů při transformaci národních identit 3. Média a tzv. třetí svět, historické utváření diskursu o Latinské Americe a jeho současné proměny.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Kurs je zaměřen na odhalování toho, jakou roli hraje jazyk médií a mediální komunikace jako taková při spoluutváření současné sociální reality. Zvláštní důraz klade seminář na roli jazyka při reprodukci a legitimizaci nerovností v současném světě - na příkladech neoliberální vlny globalizace, na utváření národní identity či globálních vztahů mezi vyspělým Severem a chudším Jihem. Cílem kursu je tak posílení schopnosti aplikace kritické analýzy diskursu na mediální texty.
Student získá kompetence dané osnovou kurzu
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozhovor
|
Doporučená literatura
|
-
Barša, P. (2011). Orientálcova vzpoura. Praha.
-
Barša, P. (1999). Politická teorie multikulturalismu.. Brno.
-
Eriksen, T.H. (2012). Etnicita a nacionalismus: antropologické perspektivy. Praha.
-
Escobar, A. (1999). El final del salvaje. Bogotá.
-
Fairclough, N. (2006). Language and globalization. London-New York.
-
Fairclough, N. (2000). New labour, new language?. London-New York.
-
Gellner, E. (2003). Nacionalismus. Brno.
-
Mignolo, W. (2005). La idea de América Latina. Barcelona.
-
Said, E. (2008). Orientalismus. Západní koncepce orientu. Praha.
-
Švihlíková, I. (2010). Globalizace a krize. Praha.
-
Thiessová, A.M. (2007). Vytváření národních identit v Evropě 18. až 20. století. Brno.
|