Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do problematiky institucionální komunikace, základní vymezení a pojmy 2. Komunikace, organizační struktura a organizační kultura 3. Prostředky institucionální komunikace, interní a externí institucionální komunikace 4. Role osobnosti v komunikačním procesu, komunikační styly 5. Komunikační dovednosti a zásady; jejich uplatnění v obtížných situacích; komunikace a teambuilding 6. Bariéry institucionální komunikace; možnosti jejího zlepšení 7. Vybrané problémy institucionální komunikace: delegování, sdílení rizik, management změny a konfliktu, aj. 8. Úloha externí institucionální komunikace (PR) v organizaci; organizační schéma PR 9. Možnosti analýzy vybraných problémů institucionální komunikace 1 10. Možnosti analýzy vybraných problémů institucionální komunikace 2 11. Současné trendy v institucionální komunikaci; pravidla media relations 12. Krizová komunikace a issue management v organizaci
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Kurs nabízí přehled současné teorie institucionální komunikace a zároveň vhled do konkrétních problémů souvisejících s komunikací v organizaci a možnosti jejich řešení. Osnova kursu je koncipována tak, aby se účastníci v úvodu seznámili s obecným vymezením institucionální komunikace a základními pojmy (proces institucionální komunikace a jeho články, úrovně, zpětná vazba) a dále s konkrétními souvislostmi institucionální komunikace, jak na úrovni řízení, tak na úrovni interpersonální. Pozornost je věnována především vlivu komunikace (ať už formální či neformální) na organizační kulturu a strukturu, prostředkům komunikace (zejména pak úloze porad, firemního časopisu, intranetu aj.), komunikačním stylům a dovednostem, teambuildingu, bariérám v komunikaci a možnostem optimalizace toků, roli oddělení HR a PR. Cílem kursu je zprostředkovat účastníkům nejen obecné souvislosti problematiky, ale zejména praktické příklady z různých organizací, případové studie a dále přehled o aktuálních problémech z domácího i zahraničního organizačního prostředí.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Esej
Požadavky k zápočtu: - pravidelná aktivní účast v semináři - příprava na semináře (znalost zadaných textů) - úspěšné absolvování zápočtového testu Požadavky ke kolokviu: - esej na dohodnuté téma (5 normostran) a její obhajoba
|
Doporučená literatura
|
-
ARMSTRONG, D. Managing by storying around: A new method of leadership.New York: Doubleday Currency, 1992.
-
Bělohlávek, F. (1996). Organizační chování. Rubico, Olomouc.
-
BELZ,H.,SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál, 2001.
-
EVANS, D.W. People, Communication and Organisations. London: Pitman, 1990.
-
HLOUŠKOVÁ, J. Vnitrofiremní komunikace. Praha: Grada,1998.
-
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Tajemství úspěšného jednání. 1. vyd. Praha : Grada, 1995.
-
NĚMEC, P. Komunikace korporací. Praha, VŠE, 1999.
-
Tureckiová, M. (2004). Řízení a rozvoj lidí ve firmách. Grada Publishing, Praha.
|