Předmět: Historie světových médií

» Seznam fakult » FIF » KZU
Název předmětu Historie světových médií
Kód předmětu KZU/HSMNB
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Orság Petr, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Rámcový přehled témat: 1. Úvod do problematiky dějin médií a komunikace. Různé přístupy k periodizaci vývoje médií. Oralita vs. gramotnost. 2. Proměny komunikace na počátku novověku. Knihtisk jako: technická - komunikační - kulturní - informační - dlouhá revoluce? Raně novověké mediální systémy. Nová mocenská centra. První publicisté. Raná čtenářská veřejnost. Nová média. 3. Od lidových tisků k boji za právo na veřejnou kritiku. Lid a nová média. První periodika. Moderní novinářské prostředí: mezi svobodnou konkurencí a monopolem. Třicetiletá válka jako impuls rozvoje médií. Růst zájmu o informace, konec izolovanosti starého světa. 4. Rozvoj periodického tisku v západní Evropě I. Zrušení cenzurních omezení v Anglii. Politická žurnalistika. Typy periodik, vydavatelská činnost, distribuce. Žurnalistika jako profese. Taxes of knowledge. 5. Rozvoj periodického tisku v západní Evropě II. Média ve Francii: nouvellistes vs. gazettiers. Tisk v předvečer revoluce. ?L´opinion publique?. Zrušení cenzury, média ve službách revoluce. Formulace svobody projevu. Napoleon a jeho koncept aktivní státní publicistiky. Noviny a časopisy v roztříštěném Německu. 6. Severoamerická média ? svoboda tisku jako jedno ze základních práv. Noviny a válka za nezávislost. První dodatek Ústavy USA. Cizinecké zákony a zákony proti pobuřování jako první vládní interpretace svobody tisku. 7. Průmyslová revoluce, nové technologie a média. Nové technologie jako předpoklad růstu nákladů novin a zvyšování efektivity výroby. Proměny organizační i ekonomické struktury. Periodický tisk jako podnikatelské odvětví. Proměny obsahu novin. Počátky masového tisku. Zakládání zpravodajských agentur a jejich mezinárodní rozměr. Globální komunikace. 8. Rozvoj levného masového tisku v západní Evropě a USA. Od Emila de Girardin po Lorda Northcliffa a Pulitzera. Konkurenční boj vydavatelů. Elitní vs. masový tisk. 9. První světová válka jako mediální válka. Propaganda a média. Proměny obsahu médií vlivem cenzury. 10. Vlastnická koncentrace mezi dvěma světovými válkami. Mediální impéria. Důsledky pro britský mediální trh. Novinové řetězce v USA. Počátky rozhlasového vysílání. 11. Nástup evropských totalitarismů a média. Komunismus v SSSR, nacismus v Německu. Nová mediální politika. Zestátněný rozhlas jako prostředek ?zvěstování? nacionálního socialismu. Sovětský film jako vizualizovaná propaganda. Druhá světová válka a média. 12. Hlavní trendy poválečného vývoje. Sílící monopolizace tištěných médií. Pokles počtu novinových titulů. Vzestup televize - další mediální revoluce.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Předmět seznamuje studenty s hlavními etapami vývoje světových médií. Hlouběji se zaměřuje na zásadní trendy, jež dominovaly vývoji médií ve vyspělých zemích euroatlantické civilizace. Vznik periodického tisku je nahlížen v kontextu podílu médií na ustavení buržoazní veřejné sféry. Pozornost je věnována důsledkům komodifikace mediálních produktů, komercionalizaci médií a rozvoji masového tisku jako významného faktoru proměny médií a jejich funkce. Kurz postihuje diferenciaci západoevropského tisku na elitní a masový, vlastnickou koncentraci a monopolizaci médií od poslední třetiny 19. století a výběrově i hlavní tendence vývoje médií ve 20. století. Pozornost je průběžně věnována propagandě, právním aspektům vývoje médií, cenzurní praxi a technologickým proměnám mediálního prostředí. Pro snazší pochopení je výklad zasazen do širších souvislostí s politickými, hospodářskými, sociálními a kulturními dějinami.
Student získá přehled o dějinách světových médií. Blíže se seznámí zejména s vývojem médií v rozvinutých zemích v euroatlantickém civilizačním okruhu.
Předpoklady
Hlubší znalost oblasti mediálního průmyslu doma i v dalších zemích euroatlantického civilizačního okruhu.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Podmínky úspěšného zakončení kurzu: - Max. 2 absence ve výuce - Úspěšné absolvování průběžných testů - Odevzdání písemné seminární práce, která se bude vztahovat k některému z okruhů předmětu. Konkrétní téma volí student sám, nejpozději do 30. 10. jej oznámí písemně vyučujícímu, který téma musí schválit (e-mail: petr.orsag@upmedia.cz. V předmětu e-mailu musí být uvedena zkratka kurzu, tedy HSM). Po dohodě s vyučujícím je možné téma modifikovat. Snažte se o tvůrčí přístup. Seminární práce musí po obsahové i formální stránce vykazovat parametry odborného textu, vč. odkazování a pozn. aparátu (obecné zásady - viz web. stránky KŽ) a musí být odevzdána v tištěné i elektronické podobě nejpozději 30. 11. El. podobu práce ve formátu rtf student zavěsí k uvedenému datu do systému moodle (později odevzdané práce nebudou akceptovány). Min. rozsah - pět normostran. Kolokvium: bude vycházet z probrané látky, výše uvedeného okruhu témat a diskuse o seminární práci.
Doporučená literatura
  • BOURNE, R. Lords of Fleet Street: The Harmsworth Dynasty. London: Unwin Hyman, 1991.
  • CZITROM, D. J. Media and the American Mind. From Morse to McLuhan. The University of North Carolina Press, 1982..
  • KÖPPLOVÁ, B., KÖPPL, L. Dějiny světové žurnalistiky 1. Celý svět je v novinách, Praha : Novinář, 1989.
  • REICHEL, P. Svůdný klam třetí říše. Fascinující a násilná tvář fašismu. Praha: Argo, 2004..
  • Serafínová, D.:. Dejiny svetového novinárstva II. Dejiny francúzkého novinárstva, Bratislava 1994..
  • Šefčák, L., Vojtek, J.:. Dejiny svetového novinárstva I. Dejiny anglického novinárstva, Bratislava 2003..
  • WINTOUR, CH. The Rise and Fall of Fleet Street. London: Hutchinson, 1989.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Mediální studia se specializací na žurnalistická studia (2019) Kategorie: Publicistika, knihovnictví a informatika - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Mediální studia (2019) Kategorie: Publicistika, knihovnictví a informatika - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Mediální studia se specializací na kulturální studia (2019) Kategorie: Publicistika, knihovnictví a informatika - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Mediální studia se specializací na komunikační studia (2019) Kategorie: Publicistika, knihovnictví a informatika - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -