Vyučující
|
-
Orság Petr, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Rámcový přehled témat: 1. Úvod do problematiky dějin médií a komunikace. Různé přístupy k periodizaci vývoje médií. Oralita vs. gramotnost. 2. Proměny komunikace na počátku novověku. Knihtisk jako: technická - komunikační - kulturní - informační - dlouhá revoluce? Raně novověké mediální systémy. Nová mocenská centra. První publicisté. Raná čtenářská veřejnost. Nová média. 3. Od lidových tisků k boji za právo na veřejnou kritiku. Lid a nová média. První periodika. Moderní novinářské prostředí: mezi svobodnou konkurencí a monopolem. Třicetiletá válka jako impuls rozvoje médií. Růst zájmu o informace, konec izolovanosti starého světa. 4. Rozvoj periodického tisku v západní Evropě I. Zrušení cenzurních omezení v Anglii. Politická žurnalistika. Typy periodik, vydavatelská činnost, distribuce. Žurnalistika jako profese. Taxes of knowledge. 5. Rozvoj periodického tisku v západní Evropě II. Média ve Francii: nouvellistes vs. gazettiers. Tisk v předvečer revoluce. ?L´opinion publique?. Zrušení cenzury, média ve službách revoluce. Formulace svobody projevu. Napoleon a jeho koncept aktivní státní publicistiky. Noviny a časopisy v roztříštěném Německu. 6. Severoamerická média - svoboda tisku jako jedno ze základních práv. Noviny a válka za nezávislost. První dodatek Ústavy USA. Cizinecké zákony a zákony proti pobuřování jako první vládní interpretace svobody tisku. 7. Průmyslová revoluce, nové technologie a média. Nové technologie jako předpoklad růstu nákladů novin a zvyšování efektivity výroby. Proměny organizační i ekonomické struktury. Periodický tisk jako podnikatelské odvětví. Proměny obsahu novin. Počátky masového tisku. Zakládání zpravodajských agentur a jejich mezinárodní rozměr. Globální komunikace. 8. Rozvoj levného masového tisku v západní Evropě a USA. Od Emila de Girardin po Lorda Northcliffa a Pulitzera. Konkurenční boj vydavatelů. Elitní vs. masový tisk. 9. První světová válka jako mediální válka. Propaganda a média. Proměny obsahu médií vlivem cenzury. 10. Vlastnická koncentrace mezi dvěma světovými válkami. Mediální impéria. Důsledky pro britský mediální trh. Novinové řetězce v USA. Počátky rozhlasového vysílání. 11. Nástup evropských totalitarismů a média. Komunismus v SSSR, nacismus v Německu. Nová mediální politika. Zestátněný rozhlas jako prostředek zvěstování nacionálního socialismu. Sovětský film jako vizualizovaná propaganda. Druhá světová válka a média. 12. Hlavní trendy poválečného vývoje. Sílící monopolizace tištěných médií. Pokles počtu novinových titulů. Vzestup televize - další mediální revoluce.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Předmět seznamuje studenty s hlavními etapami vývoje světových médií. Hlouběji se zaměřuje na zásadní trendy, jež dominovaly vývoji médií ve vyspělých zemích euroatlantické civilizace. Vznik periodického tisku je nahlížen v kontextu podílu médií na ustavení buržoazní veřejné sféry. Pozornost je věnována důsledkům komodifikace mediálních produktů, komercionalizaci médií a rozvoji masového tisku jako významného faktoru proměny médií a jejich funkce. Kurz postihuje diferenciaci západoevropského tisku na elitní a masový, vlastnickou koncentraci a monopolizaci médií od poslední třetiny 19. století a výběrově i hlavní tendence vývoje médií ve 20. století. Pozornost je průběžně věnována propagandě, právním aspektům vývoje médií, cenzurní praxi a technologickým proměnám mediálního prostředí. Pro snazší pochopení je výklad zasazen do širších souvislostí s politickými, hospodářskými, sociálními a kulturními dějinami.
Student získá přehled o dějinách světových médií. Blíže se seznámí zejména s vývojem médií v rozvinutých zemích v euroatlantickém civilizačním okruhu.
|
Předpoklady
|
Hlubší znalost oblasti mediálního průmyslu doma i v dalších zemích euroatlantického civilizačního okruhu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Podmínky úspěšného zakončení kurzu: - Max. 2 absence ve výuce - Úspěšné absolvování průběžných testů - Prezentace na vybraná témata (vč. odevzdání písemné varianty zpracované formou tezí, z nichž bude zjevná struktura + seznam užité literatury a pramenů. El. podobu student zavěsí do Moodle nejpozději do konce listopadu, rozsah - min. 2 normostrany); konkrétní téma se bude vztahovat k okruhům 9. - 12., tj. zahrne 20. stol. Specifikace jednotlivých prezentací bude zpřesněna dle zadání na úvodní hodině. Tématické průniky obdobných či blízkých témat (např. nacistická propaganda v tisku/rozhlase/filmu) lze řešit formou referát/koreferát. Prezentace a diskuse s nimi spojené budou probíhat v druhé polovině semestru. Kolokvium: bude vycházet z probrané látky, výše uvedeného okruhu témat a diskuse o seminární práci.
|
Doporučená literatura
|
-
BOURNE, R. Lords of Fleet Street: The Harmsworth Dynasty. London: Unwin Hyman, 1991.
-
CZITROM, D. J. Media and the American Mind. From Morse to McLuhan. The University of North Carolina Press, 1982..
-
KÖPPLOVÁ, B., KÖPPL, L. Dějiny světové žurnalistiky 1. Celý svět je v novinách, Praha : Novinář, 1989.
-
REICHEL, P. Svůdný klam třetí říše. Fascinující a násilná tvář fašismu. Praha: Argo, 2004..
-
Serafínová, D.:. Dejiny svetového novinárstva II. Dejiny francúzkého novinárstva, Bratislava 1994..
-
Šefčák, L., Vojtek, J.:. Dejiny svetového novinárstva I. Dejiny anglického novinárstva, Bratislava 2003..
-
WINTOUR, CH. The Rise and Fall of Fleet Street. London: Hutchinson, 1989.
|