Předmět: Historické proměny komunikace

» Seznam fakult » FIF » KZU
Název předmětu Historické proměny komunikace
Kód předmětu KZU/HPKNB
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Foret Martin, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Historický přístup ke komunikaci: vývojové trendy zkoumání fenoménu. Dvojakost vztahu subjekt - objekt v historickém zkoumaní komunikace. "Nová historie" komunikačních médií. Různé periodizace vývoje komunikace. 2. Dvě perspektivy vývoje komunikace: konkurenční (vytlačování forem) a aditivní (přibírání forem). Vývoj komunikace jako koexistence či preferovaní modů komunikace? Technologický determinismus (převládající komunikační technologie a s nimi spjaté proměny společnosti). 3. Verbální komunikace jako dominantní způsob (sociální) komunikace. Slovo jako forma, medium a technologie. Specifika komunikace v orální kultuře, akustický prostor. Vyprávění a mýtus. 4. Oralita vs. gramotnost (McLuhan, Ong). Zrod písma a zrod abecedy - první komunikační střet a ztracená jednota komunikace. ("Písmo je nelidské" - Platón, Faidros). Počátek historie a počátek zapomínání (Postman). 5. Prostor, čas a komunikace (Innis). Písmo jako první komunikační médium překonávající časové a prostorové vzdálenosti. Sociální status gramotnosti (gramotnost jako znalost elity - duchovenstvo, šlechta apod.) 6. Raně novověká komunikace: orální, psaná, vizuální, multimediální (Burke). Komunikační systémy - státy, církev, obchod. Pošta jako veřejný prostředek přenosu informací - mezinárodní komunikační síť. Korespondence jako modus interpersonální komunikace. 7. Komunikace a technologie I. Společnost a adaptace nových technologií v historické perspektivě. Dominantní média, proměny komunikačních vzorců. Knihtisk (gutenbergovská revoluce a vznik tzv. Gutenbergovy galaxie), počátky masového šíření tištěného slova. Od orální k vizuální kultuře. Rozšiřování gramotnosti, konstituování tzv. typografického člověka a zrod dětství. 8. Komunikace a technologie II. Počátky masmédií. Průmyslová revoluce. Nové technologie, nová média: fotografie, telegraf, telefon, film. Rozvoj masového tisku a masová komunikace. 9. Vznik "Marconiho galaxie". Rozhlas jako nové médium masové komunikace. Zlatá éra a její konec. Klasická telefonie a její komunikační specifika. 10. Půlstoletí nadvlády televize - TV jako dominantního kanál veřejné komunikace (a "sociální tmel" - předmět/téma interpersonální komunikace) a jako externalizace vědomí lidstva (McLuhan). "Krásný nový svět"? 11. Internet a nová media, globalizace komunikace; historie komunikace ve "zpětném zrcátku"; mobil/chat/ sociální sítě v interpersonální komunikaci, multimediální mediální komunikace - nová oralita, návrat obrazu; komunikace v "globální vesnici". Zrod tzv. prozumenta komunikace (Toeffler). 12. Myšlení o dějinách komunikace. Derridova kritika logocentrismus a kultury písma. Limity technologického determinismu. Flusserovo vymezení éry posthistorické komunikace technickými obrazy.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Cílem kursu je postihnout proměny komunikace z historické perspektivy. Vývoj komunikace je nahlížen zejména v kontextu technologických a kulturně sociálních změn. Pozornost je věnována převládajícím způsobům komunikace charakteristickým pro jednotlivá vývojová období i jejich sepětí s konkrétními médii ("medium is a message") a dopadům vlivu nových technologií na proměny komunikačních systémů i společnosti jako celku a mentality lidí. Studenti budou seznámeni s různými teoretickými přístupy a interpretacemi výkladu vývoje komunikace od nejstarších dob do nedávné minulosti (McLuhan, Innis, Riesman, Burke, DeFleur aj.)
Studenti získají základní předmět o vybraných historických událostech. Studenti si osvojí soubor klíčových termínů pro interpretování minulosti ve vhodném teoretickém rámci. Studenti dokáží vyhodnotit roli historie v současnosti.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Esej

Požadavky k zápočtu: - pravidelná aktivní účast v semináři - příprava na semináře (znalost zadaných textů) - úspěšné absolvování zápočtového testu Požadavky ke zkoušce: - esej na dohodnuté téma (5 normostran) a její obhajoba; - znalost probíraných okruhů
Doporučená literatura
  • Briggs, A., Burke, P. .: A Social History of the Media: From Gutenberg to the Internet. Cambridge: Polity, 2007..
  • DeFleur, M. L. - Ball-Rokeach, S. Teorie masové komunikace. Praha: Karolinum 1996.
  • Derrida, J. Gramatológia, Archa. Bratislava 1999.
  • Flusser, V. Do univerza technických obrazů. Praha: OSVU 2001.
  • Foucault , M. Slová a veci, Kalligram, Bratislav 2000.
  • Myerson, G. Heidegger, Habermas a mobilní telefon. Praha 2003.
  • THOMPSON, J. B. Média a modernita. Praha : Karolinum, 2004.
  • Valček, P. Čas kentaurov. Kultúra času a komunikácia před vznikom písma. Bratislava: Iris 2000.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Mediální studia se specializací na žurnalistická studia (2019) Kategorie: Publicistika, knihovnictví a informatika - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Mediální studia (2019) Kategorie: Publicistika, knihovnictví a informatika - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Mediální studia se specializací na kulturální studia (2019) Kategorie: Publicistika, knihovnictví a informatika - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Mediální studia se specializací na komunikační studia (2019) Kategorie: Publicistika, knihovnictví a informatika - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -