Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Co je historie, proč historie. Vývoj historie jako discipliny v kontextu vývoje umění a vědy. Thúkýdidés a Hérodotos - "dva otcové a dva směry dějepisectví". Je historie uměním či vědou? Charakteristické metody a jejich vývoj. 2. Historie jako text. Historie, historicismus a sociální logika textu. 3. Filozofie dějin. Problém kauzality, jako problém historie i lidského myšlení vůbec. 4. Historická sociologie 5. Poznání v historické praxi. Poznání pramenné i mimopramenné. Logika a historie (indukce a dedukce, metody přímé a nepřímé, diachronní a synchronní, progresivní a retrospektivní, analýza) 6. Metody kvantitativní. Statistika v historické praxi - úvod do statistiky 7. Vizuální prameny. Analýza obrazů v ikonografické praxi 8. Postupy. Modelová analýza, metoda komparativní, typologická, mikroanalýza a makroanalýza 9. Současné trendy v metodologii historické práce a jejich kořeny 10. Francouzská škola Annales 11. Italská mikrohistorie 12. "Obrat k jazyku", postmoderna a "konec historie"
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Obsahem kurzu bude interdisciplinární přehled nejdůležitějších metod jichž historie užívá v minulosti i současnosti. Pozornost bude zaměřena zvláště na historii (dějiny) jako text - tedy jak byla historie psána (tvořena) a jak se psaní historie proměňovalo. Text byl a stále je nejdůležitějším pramenem s nímž historie pracuje a s nímž také často bývá ztotožňována. Metody historické práce budou studovány spolu s osobnostmi a školami, které je uvedly do povědomí: kvantitativní metody, metody užití vizuálních pramenů apod. Předmětem se tak stane pronikání jiných disciplin do historikova povědomí a tím i vznik "hraničních oborů": historické sociologie, dějin umění, či myšlení. Předmět se bude zabývat některými historickými směry současnosti, ale i jejich kořeny ve 20. století. Pozornost bude věnována vývoji metod historické práce i současné debatě o jejím směřování.
Student získá přehled o nejdůležitějších historických metodách.
|
Předpoklady
|
Základní znalost historických událostí.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej
Studenti budou předkládat eseje, prokazující jejich četbu i úvahy nad otázkami vznesenými v průběhu jednotlivých setkání. Eseje budou vyžadovány v průběhu semestru a budou hodnoceny a následně předkládány k diskuzi všem studentům. Variantou esejů budou v jednotlivých případech referáty vztahující k metodicky významným dílům světové historiografie. Kolokvium bude realizováno formou diskuse nad vlastními esejemi.
|
Doporučená literatura
|
-
Appleby, Joyce - Hunt, Lynn - Jacob, Margaret. Jak říkat pravdu o historii, Praha 2002.
-
Atkinson, R. Knowledge and Explanation in History. An Introduction to the Philosophy of History. New York 1993.
-
Burke, Peter. New Perspectives on Historical Writing. Polity Press, Cambridge 1991.
-
Marek, Jaroslav. O historismu a dějepisectví. Praha 1993.
-
Popper, R. Karl. Bída historicismu. Praha 1994.
-
Zwettler, O. Vaculík, J. Čapka, F. Úvod do studia dějepisu. Brno 1994.
|