Vyučující
|
-
Hubík Stanislav, prof. PhDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
1. Mediální komunikace jako předmět filosofie, vymezení filosofie médií 2. Člověk a média, antropologická dimenze médií 3. Mediální kultura (reprodukce, odcizení) 4. Komunikace a technika, informační společnost (diskursivní a dialogická média) 5. - 8. Media a realita a) otázka reprezentace (čeho a jak) b) interpretace (kódování, intertextualita, interdiskursivita) c) fikce a hra d) virtualita, simulace, hyperealita 9. - 12. Filosofická reflexe jednotlivých médií (kniha, fotografie, film, televize, internet)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Cílem kursu je analyticky popsat základní filozofické problémy médií v perspektivě mediální ontologie, mediální gnozeologie a mediální praxe - problémy podmíněné stupněm mediální abstrakce (řeč, obraz, text, technický obraz), typem mediální interakce (kapilární, organická, kvazi, tele), druhem média (hlas, tisk, rozhlas, film, televize) a typem sítě (státní, veřejná, soukromá, meta), a vysvětlit je pomocí vybraných filozofických koncepcí dvacátého století (především W. Benjamina, J. Baudrillarda, M. Castellse, J. Derridy, V. Flussera, J. Habermase, J.-F. Lyotarda, P. Virilia).
Interpretovat mediální obsahy z pohledu filosofických konceptů.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Kolokvium bude uděleno za úspěšnou obhajobu vypracované seminární práce (o cca 10 normostranách).
|
Doporučená literatura
|
-
Barthes, R. Světlá komora, Archa, Bratislava 1994 (též Agite/Fra, Praha 2005).
-
Bystřický, J. Mediální diskurs postmoderny, Karolinum, Praha 2001.
-
FLUSSER, V. Do univerza technických obrazů, Praha: OSPVU, 2001.
-
Foucault , M. Slová a veci, Kalligram, Bratislav 2000.
-
McLuhan, M. Jak rozumět médiím. Praha 1991..
|