Název předmětu | Etika v žurnalistice |
---|---|
Kód předmětu | KZU/EZB |
Organizační forma výuky | Přednáška |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 4 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
1. Deontologie, etika, morálka, normy, hodnoty (základní terminologie etiky). Média jako projekce hodnot. 2. Návrat k pramenům ? starořecký éthos / íthos jako princip kulturní identity osoby. Étos novináře a jeho kulturní identita. 3. Paradigmata a syntagmata kultury a jejich vztah k chápání a aktualizaci etických principů. Hodnoty jako pojmenované potřeby. 4. Etika a rétorika psaní/čtení. Relativita, invariantnost a atributivnost významu. Mimetická adaptace etických principů (znaků, příznaků, signálů ? Walter Benjamin) a masová komunikace. 5. Etická dimenze reklamy. Profesně etická samoregulace v reklamě. 6. Informační etika. Problematika plagiátorství, pirátství a kopírování. Ochrana autorských práv a duševního vlastnictví. Digitalizace a demokracie. 7. Kodex etický a kodex právní ? vztah etiky, morálky a práva. Profesní etika v žurnalistice a mediální právo. 8. Komparace profesních etických kodexů (lékařská, podnikatelská, právnická, advokátská, novinářská etika) 9. Etická epistéma: trojí etos euro-americké kulturní tradice. Tradiční etické domény: rodina, církev, škola, pracoviště, zájmové skupiny a jejich role v novinářské profesi. 10. Etická paradigmata: etický egoismus, etický utilitarismus, etika morálního práva, etika dobrého úmyslu, etika ctnosti a jejich vliv na média . 11. Vliv komunikačních technologií na aktualizaci etické epistémy (virtuální společenství a civilizace) 12. Hodnoty, hodnocení a jeho poruchy z hlediska etického ? etická a pragmatická kritéria objektivity a vyváženosti informace (McQuail). 13. Konsenzuální etika a její rozpory. Kantův ?kategorický imperativ?, Hegel a ?etická projekce účelu?.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Obsahem předmětu je seznámit posluchače se základními atributy deontologie (etika, morálka, axiologie) ve vztahu k výkonu novinářského povolání na jedné straně a jeho vztahu k formování veřejného mínění na straně druhé. V neposlední řadě, naučit studenty i odbornému etickému tázání a hodnocení nad konkrétními eticky spornými problémy a konfliktními situacemi v médiích.
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
Aktivní účast na přednáškách. Úspěšné zvládnutí testu u kolokvia. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Žurnalistika (2015) | Kategorie: Publicistika, knihovnictví a informatika | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: - |