Předmět: Etika v žurnalistice

» Seznam fakult » FIF » KZU
Název předmětu Etika v žurnalistice
Kód předmětu KZU/EZB
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Foret Martin, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Deontologie, etika, morálka, normy, hodnoty (základní terminologie etiky). Média jako projekce hodnot. 2. Návrat k pramenům ? starořecký éthos / íthos jako princip kulturní identity osoby. Étos novináře a jeho kulturní identita. 3. Paradigmata a syntagmata kultury a jejich vztah k chápání a aktualizaci etických principů. Hodnoty jako pojmenované potřeby. 4. Etika a rétorika psaní/čtení. Relativita, invariantnost a atributivnost významu. Mimetická adaptace etických principů (znaků, příznaků, signálů ? Walter Benjamin) a masová komunikace. 5. Etická dimenze reklamy. Profesně etická samoregulace v reklamě. 6. Informační etika. Problematika plagiátorství, pirátství a kopírování. Ochrana autorských práv a duševního vlastnictví. Digitalizace a demokracie. 7. Kodex etický a kodex právní ? vztah etiky, morálky a práva. Profesní etika v žurnalistice a mediální právo. 8. Komparace profesních etických kodexů (lékařská, podnikatelská, právnická, advokátská, novinářská etika) 9. Etická epistéma: trojí etos euro-americké kulturní tradice. Tradiční etické domény: rodina, církev, škola, pracoviště, zájmové skupiny a jejich role v novinářské profesi. 10. Etická paradigmata: etický egoismus, etický utilitarismus, etika morálního práva, etika dobrého úmyslu, etika ctnosti a jejich vliv na média . 11. Vliv komunikačních technologií na aktualizaci etické epistémy (virtuální společenství a civilizace) 12. Hodnoty, hodnocení a jeho poruchy z hlediska etického ? etická a pragmatická kritéria objektivity a vyváženosti informace (McQuail). 13. Konsenzuální etika a její rozpory. Kantův ?kategorický imperativ?, Hegel a ?etická projekce účelu?.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Obsahem předmětu je seznámit posluchače se základními atributy deontologie (etika, morálka, axiologie) ve vztahu k výkonu novinářského povolání na jedné straně a jeho vztahu k formování veřejného mínění na straně druhé. V neposlední řadě, naučit studenty i odbornému etickému tázání a hodnocení nad konkrétními eticky spornými problémy a konfliktními situacemi v médiích.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Aktivní účast na přednáškách. Úspěšné zvládnutí testu u kolokvia.
Doporučená literatura
  • Briška, F. (2000). Problém človeka a humanizmu v politickej filozofii. Bratislava 2000. Bratislava.
  • Brožík, V. (2000). Hodnotové orientácie.. Nitra.
  • Seilerová, B. (1999). O dôstojnosti človeka. Bratislava.
  • Zasępa, T. (2002). Médiá v čase globalizácie. Bratislava.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Žurnalistika (2015) Kategorie: Publicistika, knihovnictví a informatika 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -