1. Deontologie, etika, morálka, normy, hodnoty (základní terminologie etiky). Média jako projekce hodnot. 2. Návrat k pramenům ? starořecký éthos / íthos jako princip kulturní identity osoby. Étos novináře a jeho kulturní identita. 3. Paradigmata a syntagmata kultury a jejich vztah k chápání a aktualizaci etických principů. Hodnoty jako pojmenované potřeby. 4. Etika a rétorika psaní/čtení. Relativita, invariantnost a atributivnost významu. Mimetická adaptace etických principů (znaků, příznaků, signálů ? Walter Benjamin) a masová komunikace. 5. Etická dimenze reklamy. Profesně etická samoregulace v reklamě. 6. Informační etika. Problematika plagiátorství, pirátství a kopírování. Ochrana autorských práv a duševního vlastnictví. Digitalizace a demokracie. 7. Kodex etický a kodex právní ? vztah etiky, morálky a práva. Profesní etika v žurnalistice a mediální právo. 8. Komparace profesních etických kodexů (lékařská, podnikatelská, právnická, advokátská, novinářská etika) 9. Etická epistéma: trojí etos euro-americké kulturní tradice. Tradiční etické domény: rodina, církev, škola, pracoviště, zájmové skupiny a jejich role v novinářské profesi. 10. Etická paradigmata: etický egoismus, etický utilitarismus, etika morálního práva, etika dobrého úmyslu, etika ctnosti a jejich vliv na média . 11. Vliv komunikačních technologií na aktualizaci etické epistémy (virtuální společenství a civilizace) 12. Hodnoty, hodnocení a jeho poruchy z hlediska etického ? etická a pragmatická kritéria objektivity a vyváženosti informace (McQuail). 13. Konsenzuální etika a její rozpory. Kantův ?kategorický imperativ?, Hegel a ?etická projekce účelu?.
|