Předmět: Elektronické publikační systémy

» Seznam fakult » FIF » KZU
Název předmětu Elektronické publikační systémy
Kód předmětu KZU/EPSKB
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bednář Vojtěch, Mgr.
Obsah předmětu
1. Úvod do problematiky publikování na internetu - webové servery, RS/CMS, historie. 2. Spektrum v současnosti používaných publikačních systémů, komerční, otevřené 3. Publikační aplikace podle jejich využití (Portály, Časopisy, Blogy, Stránky) 4. Základní technologie využívané pro online publikaci. Skriptování ASP,PHP, databáze SQL, generátory uživatelského rozhraní, offline aplikace. 5. Nejčastěji užívané RS/CMS: Nuke, Drupal, Plone, Typo3. Hlavní společné body, rozdíly 6. Publikování textu: Příprava textu pro online publikaci, rozdíly oproti tisku, náležitosti dokumentu určeného k zveřejnění na webu 7. Publikování textu: Plánování publikace v CMS, organizace reklamní kampaně k textu příp. návazným dokumentům. Vydavatelský cyklus serveru 8. Vyhodnocování úspěšnosti. Referenční adresy, statistika, zaměření čtenářů. Použití nástrojů pro hodnocení obsahu čtenáři. 9. Problematika doplňujících funkcí RS/CMS Komentáře, chaty, PhpBB, auditorské nástroje 10. Správa informací na webu. Změny a rušení publikovaných článků, archivační nástroje, archivace třetími stranami 11. Bezpečnost webového serveru zpravodajského/publicistického charakteru. Hlavní rizika 12. Specifické typy informačních serverů, Wiki, galerie, Digg apod.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Kolokvovaná forma zakončení kursu "Elektronické publikační systémy" pro studenty Jednooborové žurnalistiky
Student získá kompetence dané osnovou kurzu
Předpoklady
Základy počítačové gramotnosti.

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
zápočet: 3/5 aktivní účast. Písemný test (20 otázek, min. 16 bodů). Kolokvium: prověření znalosti získaných v rámci kursu
Doporučená literatura
  • Bell, D.-Kennedy, B.M. (2000). The Cybercultures reader. Routledge. London.
  • Dennis, E.E.-Meriil, J.C. Media debates : great issues for the digital age.
  • Dvořáček M., Stuchlík J. Reklama na Internetu.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr