Předmět: Ekonomická žurnalistika

» Seznam fakult » FIF » KZU
Název předmětu Ekonomická žurnalistika
Kód předmětu KZU/EKZ
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Schildberger František, PhDr.
Obsah předmětu
1. vymezení oblasti a pole zájmu ekonomické žurnalistiky; ekonomika, hospodářství a ekonomie; specifika ekonomického zpravodajství a publicistiky 2. periodika věnovaná dané oblasti (speciální periodika, on-line portály a RTV pořady obecně, rubriky všeobecných deníků, týdeníků a měsíčníků), rozdíly, struktura témat a žánrů; praktická analýza aktuálních mediálních sdělení (zjištění současného stavu) 3. hlavní informační zdroje, instituce a organizace 4. specifika zpracování získaných informací z oblasti ekonomiky 5. zákonný rámec a etické limity práce ekonomického žurnalisty - tlaky institucí, včetně zaměstnavatele; reklama, skrytá reklama 6. - 13. tvorba, diskuse a analýza vlastních komunikátů

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cílem kursu je vést studenty k soustavnému sledování a žurnalistickému zpracovávání témat z oblasti ekonomiky. Obecné vědomosti, které studenti získali v průběhu dosavadního studia, budou v rámci předmětu doplněny a rozšířeny o specifické informace a dovednosti, které umožní absolventům vykonávat práci žurnalisty odborně zaměřeného na oblast ekonomické žurnalistiky.
Student získá kompetence dané osnovou kurzu
Předpoklady
Schopnost psát zprávy, znalost základních žurnalistických termínů.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Požadavky k zápočtu Vyžadováno bude pravidelné sledování tištěných celostátních periodik zaměřených na ekonomiku a ekonomických suplementů či částí alespoň jednoho celostátního deníku. Sledovány budou rovněž ekonomicky zaměřené pořady v elektronických médiích. Z výše uvedených médií budou vedle vlastní produkce čerpány příklady pro analýzy. Šest příspěvků na zvolená témata. Příspěvky budou zveřejněny na katederním e-zinu, jeden delší semestrální projekt (může být ve skupině 2-3 studentů) - např. analýza určitého periodika/rubriky apod. (dle předchozí domluvy s vyučujícím). Kolokvium: rozprava formou obhajoby vypracovaných komunikátů a prověření získaných teoretických znalostí podle tematických okruhů kursu.
Doporučená literatura
  • Jako studijní pomůcky studenti využijí nejrůznější publikace, oborová periodika, portály a další informační zdroje, které se věnují dané problematice..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr