1. Redigování textů, základní pojmy a postupy (editor, špígl, redigování, grafická úprava tiskové strany, korektury, zlom, uzávěrka aj.). Práce v redakci, redakční hierarchie (šéfredaktor, editor, redaktor aj.), specifické postavení editora v rámci redakce (koordinace spolupráce jednotlivých členů redakce při tvorbě novin, redakční porady, diskuse o tématech, redakční plán). 2. - 4. Editace zpravodajských a publicistických textů (kompozice zpráv, konkrétní postupy při redigování, korekce stylistiky a pravopisu). 5. Editorské možnosti a způsoby ověřování zdrojů informací a jejich doplňování. Úpravy textů na poslední chvíli - časové limity, redakční uzávěrky. 6. Odlišnosti v redigování zpravodajských a publicistických textů. Formulace rozdílů, konkrétní příklady. 7. Zásady práce s titulky, titulkovými komplexy a mezititulky u zpravodajských a publicistických textů. Práce s citáty a parafrázemi. Meze autorské interpretace. Klišé, stereotypy aj. 8. Tématické celky; výběr témat a jejich zpracování; práce s jednotlivými texty v rámci celků. 9. Práce s grafickými prvky při tvorbě novinové strany (užití fotografií, perex, zarážky, infografika, rastry, citáty aj.). 10. Odlišné přístupy k práci s textem v médiích různého typu a zaměření - editoři z praxe (regionální deník, masový celostátní seriozní deník, specializovaný celostátní seriozní deník, bulvární deník, internetový deník, investigativní týdeník aj.). 11. Cvičná příprava novinové strany: formulace agendy, rozvržení jejího obsahu, hierarchie článků na stránce, layout vs. obsah. 12. Etické aspekty práce editora. Novinářské profesní standardy. Zákonné normy.
|
Předmět poskytuje studentům hlubší orientaci v editorské praxi současných českých tištěných médií. Studenty seznámí s praktickou organizací práce v redakci novin a s postavením editora v jejím rámci. Posluchači získají povědomí o tom, co je to redigování, grafická úprava strany, korektury. Pozornost bude soustředěna zejména na redakční práci s konkrétními texty a jejich titulky, což předpokládá předchozí znalost tvorby zpravodajských a publicistických komunikátů. V průběhu kurzu budou studenti redigovat agenturní zprávy i další texty tak, aby pochopili rozdílný přístup k editaci zpravodajských a publicistických sdělení a rovněž odlišnosti práce medií různého zaměření. Jako součást kurzu jsou plánovány návštěvy editorů různých typů médií, kteří studentům předvedou postupy jejich práce. Studenti se rovněž naučí operativně prověřovat relevanci informačních zdrojů. Součástí kurzu bude kritická reflexe textů zveřejněných v tisku. Pozornost bude rovněž věnována profesně etickým aspektům práce editora.
|