Vyučující
|
-
Foret Martin, Mgr. Ph.D.
-
Orság Petr, doc. PhDr. Ph.D.
-
Zahrádka Pavel, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Struktura kursu/přehled témat: 1. Odpovědnost masmédií a etika - novinář osoba/novinář profesionál 2. Etika, morálka, právo, deontologie - historický vývoj etického myšlení. Základní pojmy deontologie. 3. Étos - profesní identita osob a skupin v občanské společnosti. Morálka - suma ideologických pravidel. 4. Od Veronského trestního ediktu Fridricha Barbarossy (1066) po Rezoluci 2066 (2015) Parlamentního shromáždění EU. Barbarossova Inf?mia, Inkvizice a moderní právo na ochranu osobnosti (historický exkurs) 5. Text/promluva jako sociativně organizované společensko-kulturní protiřečení - dialektika informace 6. Identita, image, hodnoty jako nástroje PR. 7. Profesní identita (étos) a její specifika ve zpravodajství, publicistice a marketingové komunikaci. 8. Profesní identita (étos) versus kolize vlastenectví a nacionalismu. 9. Geosentiment - étos příslušnosti k rodině, etniku, mase a davu. Behaviorální definice masy a davu v kontextu vrozených emocí (instinktů) geosentiment. 10. Etické rezoluce EÚ 1993-2015 - rozbor vývojového trendu I. 11. Etické rezoluce EÚ 1993-2015 - rozbor vývojového trendu II. 12.- 13. Novinařina jako povolání: etické výzvy a limity
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Kurs nabídne - při zopakování základů nauky - hlubší znalosti o vztahu etiky, morálky a práva ve vztahu k profesím pracujícím ve sféře masmédií. Tj. atributy deontologie (etika, morálka, axiologie) ve vztahu k výkonu novinářského povolání na jedné straně a jeho vztahu k formování veřejného mínění na straně druhé. V neposlední řadě je cílem kursu naučit studenty i odbornému etickému tázání a hodnocení nad konkrétními eticky spornými problémy a konfliktními situacemi v médiích.
Posluchač získá podrobnou znalost aktuálních etických dokumentů Parlamentního shromáždění a jejich historického vývoj v letech 1993 - 2015 Zároveň prokazuje hluboké, systémové a vzájemně provázané znalosti klíčových tematických oblastí: sociální a politické dějiny světových a českých médií ve světle vývoje etického vnímání profesionálních aktivit novináře; Propojení teorie sociální komunikace s etikou masové komunikace, dějiny studia médií a komunikace (včetně znalosti tradic a paradigmat, která studium médií jako obor konstituují a určují jeho vnitřní diferenciaci), V komparativní perspektivě pak získá znalost mediálních systémů, mediální legislativy a mediální politiky.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
- zápočet: písemný test - kolokvium: seminární práce (10 normostránek) na předem konzultované téma a její úspěšná obhajoba (rozprava nad ní v kontextu látky probírané v kursu)
|
Doporučená literatura
|
|