Název předmětu | Diskursivní analýza mediálního textu |
---|---|
Kód předmětu | KZU/DAMTN |
Organizační forma výuky | Seminář |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 4 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
1) úvod - uvedení do problematiky, seznámení se způsobem realizace kurzu a požadavky, vstupní test povinná četba: Gee, J. P.: An introduction to discourse analysis. Theory and method. London: Routledge 2007. s. 42 - 46. van Dijk, T. A.: Principles of critical discourse analysis In: Discourse&society, 4(2), 1993, s. 249 - 283. 2) diskurs - pojmy, tematizace, analýza diskursu (konceptuální / teoretický / analytický rámec, diskurs a společnost/kultura, typy diskursivních studií, oblasti zkoumání DA/CDA - mediální, politický, genderový, etnocentrický atd. diskurs) povinná četba: Schiffin, D. - Tannen, D. - Hamilton, H. E. (eds.): The handbook of discourse analysis. Oxford: Blackwell Publishing 2008. s. 353 - 363. van Dijk, T. A. (ed.): Discourse as structure and process (Discourse studies: A multidisciplinary introduction, VOL 1). London: Sage 1998. s. 1 - 27. doporučená četba: Foucault, M.: Diskurs, autor, genealogie. Praha: Svoboda 1994. s. 7 - 38. Horster, D.: Jürgen Habermas. Praha: Svoboda 1995. s. 28 - 36. 3) analýza mediálních textů (metody a přístupy - obsahová analýza, zakotvená teorie, etnografické metody, narativní sémiotika, různé přístupy CDA,...., jejich možnosti, srovnání) povinná četba: Titscher, S. - Meyer, M. - Wodak, R. - Vetter, E.: Methods of text and discourse analysis. London: Sage 2007. (kap. 5 - 14). doporučená četba: Fairclough, N.: Media discourse. London: Arnold 1995.(kap. 2) 4) diskurs a média - vybrané přístupy a témata analýzy mediálního diskursu (ideologie v mediálním diskursu, diskursivní struktura zpravodajských příběhů, diskurs a konstrukce hegemonie, politický diskurs v médiích) povinná četba: Bell, A. - Garret, P. (eds.): Approaches to media discourse. Oxford: Blackwell Publishing 2005. (kap. 2 - 9). 5 - 6) principy diskursivní analýzy, analýza diskursu zpravodajství (principy a postup DA, analýza tematických / textuálních / rétorických struktur, schémat, ...) povinná četba: Fairclough, N.: Media discourse. London: Arnold 1995.(kap. 4) van Dijk, T. A.: News analysis. Case studies of international and national news in the press. Hillsdale: Lawrence Erlbaum Associates 1988.//nebo// van Dijk, T. A.: News as a discourse. Hillsdale: Lawrence Erlbaum Associates 1988. 7) případová studie - "Structures of News in the Press" povinná četba: van Dijk, T. A.: Structures of news in the press. In: van Dijk, T. A. (ed.): Discourse and communication. New Approaches to the analysis of mass media discourse and communication. Berlin: Gruyter 1985. s. 69 - 93. 8 - 12) realizace výzkumu + vypracování analytické studie
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Výstupy z učení |
Cílem kurzu je prostřednictvím práce v seminářích seznámení se se základními principy analýzy mediálního diskursu. Kurz je rozdělen na dvě základní části: v první se studenti prostřednictvím aktivní participace seznámí s problematikou tematizace a analýzy mediálního diskursu a ve druhé části budou pracovat na vypracování analytické studie, realizované formou diskursivní analýzy.
Demonstrovat své porozumění současné odborné literatuře k tématům probíraným v semináři a aplikace vědeckých metod při analyzování současných kulturních a mediálních otázek |
Předpoklady |
Schopnost práce s odborným textem.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Ústní zkouška
1) úspěšné absolvování vstupního testu 2) průběžná příprava na každý seminář (četba zadaného textu + prezentace excerptu) 3) V semínářích 3, 4, 5 a 6 - příprava excerptu na příslušný seminář pro ostatní účastníky 4) vypracování analytické studie podle požadavků stanovených v semináři 5) aktivní účast v seminářích 6) minimálně 80% docházka |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Mediální studia se specializací na žurnalistická studia (2019) | Kategorie: Publicistika, knihovnictví a informatika | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Mediální studia (2019) | Kategorie: Publicistika, knihovnictví a informatika | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Mediální studia se specializací na kulturální studia (2019) | Kategorie: Publicistika, knihovnictví a informatika | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Mediální studia se specializací na komunikační studia (2019) | Kategorie: Publicistika, knihovnictví a informatika | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Mediální studia maior (2019) | Kategorie: Publicistika, knihovnictví a informatika | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |