Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Evropská a česká společnost na prahu novověku 2. Myšlenkové proudy a ideologie 18. - 19. století (liberalismus, socialismus, realismus) 3. Společnost českých zemí konce 18. a první poloviny 19. století 4. Společenský a politický vývoj od poloviny 19. století do roku 1914 5. Myšlenkové proudy a ideologie 20. století (komunismus, fašismus, nacionální socialismus) 6. Nacionální a levicové ohrožení integrity ČSR po jejím vzniku a v prvních letech existence 7. Politický a hospodářský vývoj ČSR v letech 1920 - 1938 8. Národnostní otázka v ČSR do roku 1938 9. Československo a Česko-Slovensko v letech 1938 - 1939 10. České země v době okupace 11. Závěr války a nastavení parametrů pro změnu společenského systému v ČSR 12. Vítězství komunistického totalitního režimu v ČSR 13. ČSSR od roku 1960 14. Židovské obyvatelstvo na území dnešní ČR
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem výuky bude upevnění a prohloubení základních vědomostí v oblasti nejnovějších národních dějin, a to v širším kontextu dějin evropských. Zvláštní pozornost bude věnována tématům aktuálním pro dnešní dobu.
Získání přehledu o vývoji české společnosti v období novověku, včetně ideologického, ekonomického a politického přesahu.
|
Předpoklady
|
Základní orientace v událostech a souvislostech na úrovni střední školy.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška, Seminární práce
Zápočet:: - aktivní 75% účast na výuce, - zpracování tezí k vybranému tématu, - kvalitní prezentace tématu, - test. Kolokvium: - zodpovězení otázek, které vychází z tematických okruhů. Specifické požadavky: Referující: - Podklady k jednotlivým tématům ? vlastní prezentace , odkazy na literaturu, případné texty, s nimiž se bude pracovat, otázky a úkoly pro skupinu (v maximálně možném množství) atd. - budou referující distribuovat skupině, současně vyučujícímu na jeho e-mailovou adresu s náležitým časovým předstihem, a to nejméně týden před konáním semináře. - Předpokladem udělení zápočtu u studentů - referentů, což se projeví v podobě prezentací zvolených témat, je důkladné uchopení problému na faktografické úrovni, schopnost reagovat na dotazy auditoria či vyučujícího. Faktografický úsek však nebude prezentován v plném rozsahu, předpokladem je, že téma bude mít skupina nastudované na základě referentem zaslané prezentace. Referent se zaměří pouze na zásadní či problematické části, zodpoví otázky, bude moderovat diskusi či řešení případných zadaných úkolů. - Upozornění ? nepřehlédnout! Samozřejmostí je, že text nebude čten z přípravy. Ta slouží pouze jako opora výkladu!!! V případě, že téma nebude připraveno vůbec či bude realizováno nedostatečným způsobem, vypracuje student plnohodnotnou seminární práci (v rozsahu cca 20 stran), tedy včetně úvodu a závěru odpovídajícího zásadám odborné práce, dále poznámkového, odkazového, bibliografického aparátu. Téma bude v jednotlivých případech zadáno přednášejícím. Tato seminární práce se stane podmínkou udělení zápočtu. Při předpokládané neúčasti ve stanoveném termínu lze ve výjimečných případech prezentací tématu pověřit jiného studenta ze skupiny, připravenost náhradníka však musí být kvalitní. - Doporučení: Doporučuji před zpracováním jednotlivých témat konzultaci s vyučujícím. Ostatní studenti: - Požadována bude aktivní účast na výuce, což znamená, že probírané téma bude mít každý jednotlivec zvládnuté, seznámí se s dopředu zaslanou prezentací, pročte případně zadané texty, připraví si odpovědi na otázky, zpracuje úkoly. Referující bude vycházet z předpokladu, že ostatní kolegové mají téma nastudováno. Vlastní názory, ovšem dobře zargumentované, budou velmi vítané.
|
Doporučená literatura
|
-
Bělina, P. a kol. (1995). Dějiny evropské civilizace.. Praha, Litomyšl: Paseka.
-
Bělina Pavel - Kaše Jiří - Kučera Jan P. (2006). České země v evropských dějinách III. 1756-1918. Praha - Litomyšl.
-
Dokulil, M., Čapka, F., Vaculík, J. Vybrané kapitoly z nejnovějších československých dějin I, Brno 1994.
-
Dokulil, M., Čapka, F., Vaculík, J. Vybrané kapitoly z nejnovějších československých dějin II, Brno 1996.
-
Jílek, V. Osvícenství jako počátek novověkého vývoje evropské společnosti se zvláštním důrazem na společensko-politickou realitu rakouských, resp. českých zemí, Olomouc 2002..
-
Marek, J., kol. České a československé dějiny 2., Praha 1991.
-
Olivová, V. (2000). Dějiny první republiky.. Praha: Nakladatelství Karolinum.
|