Předmět: Bollywood jako popkulturní fenomén

» Seznam fakult » FIF » KZU
Název předmětu Bollywood jako popkulturní fenomén
Kód předmětu KZU/BPKFM
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Libicher Miroslav, Mgr.
Obsah předmětu
Struktura kursu: 1) Film a společnost v Indii I 2) Film a společnost v Indii II 3) Film a společnost v Indii III 4) Film a společnost v Indii IV 5) Naše filmy, jejich filmy - poetologická specifika indické kinematografie 6) Zamilovaný terminátor - problematika žánrovosti a teorie rasy (rasa theory) 7) Proč Indové tančí kolem stromů - význam a funkce hudebních scén 8) Od indického Chaplina k indickému Rambovi - transkulturní výpůjčky a kultura remaků 9) Orientalismus? Okcidentalismus? - reprezentace jiných kultur v indickém filmu 10) Bohové před kamerou, bohové za kamerou - indický film a náboženství 11) Od kompozitní kultury k hindskému národu - indický film a menšiny 12) (Vi)desi girls, (vi)desi boys - indický film a genderová problematika Základní literatura: HOGAN, Patrick Colm. Understanding Indian Movies: Culture, Cognition, and Cinematic Imagination. Austin: University of Texas Press, 2008. Cognitive approaches to literature and culture series. ISBN 978-0292721678. PRASAD, M. Madhava. Ideology of the Hindi film: A Historical Construction. 1. New York: Oxford University Press, 1998. ISBN 019564218X. Doporučená literatura: BHASKAR, Ira a Richard ALLEN. Islamicate Cultures of Bombay Cinema. 1. New Delhi: Tulika Books, 2009. ISBN 81-894-8753-1. DWYER, Rachel. Filming the Gods: Religion and Indian cinema. 1. New York: Routledge, 2006. ISBN 02-030- 8865-4. MISHRA, Vijay. Bollywood Cinema: Temples of Desire. 1. New York: Routledge, 2002. ISBN 0-4159-3014-6. JOSHI, Priya. Bollywood's India: A Public Fantasy. New York: Columbia University Press, [2015]. ISBN 978-0-231-16960-8. VASUDEVAN, Ravi. The Melodramatic Public: Film Form and Spectatorship in Indian Cinema. 1. New York: Palgrave Macmillan, 2011. ISBN 0230247644. WRIGHT, Neelam Sidhar. Bollywood and Postmodernism: Popular Indian cinema in the 21st Century. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2015. ISBN 9780748696345.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cílem kurzu je seznámit studenty na odborné úrovni s fenoménem indické populární kinematografie, zejména s jejím hindsky mluveným segmentu nazývaným též Bollywood. První třetina semináře bude diachronní perspektivou sledovat vývoj hindsky mluveného filmu v návaznosti na společenské, kulturní, ekonomické a politické změny v samotné Indii. Zbylé lekce se budou ze synchronního pohledu věnovat fenoménům, které jsou v souvislosti s indickým populárním filmem nejčastěji studované. Studentům bude ke každé lekci doporučována literatura i konkrétní filmy ke zhlédnutí, seminář však bude postaven především na frontální výuce (přednášení, projekce filmových ukázek).
Absolvent kurzu získá přehled o dějinách a specificích hindské populární kinematografie v širším kulturním a politickém kontextu. Bude chápat, jakým způsobem indická filmová tvorba navazuje na lokální formy tradiční kultury a jakým způsobem pracuje s vlivy současné západní popkultury jakou představuje třeba Hollywood. Porozumí taktéž jejím poetickým strategiím a způsobům, jakým oslovuje indická i zahraniční publika.
Předpoklady
Kurz je otevřen všem studentům se zájmem o danou problematiku. U frekventantů se nicméně předpokládá obeznámenost s obecnými základy studia populární kultury a nejlépe i se základními pojmy spjatými se studiem filmu (zájemcům, kterým tyto znalosti chybí, lze doporučit prostudovat si knihu KOKEŠ, Radomír D. Rozbor filmu. Brno: Filozofická fakulta Masarykovy univerzity, 2015, s. 13-55). Doporučit lze samozřejmě i publikace alespoň stručně představující společensko-kulturní kontext Indie (např. FILIPSKÝ, Jan. Indie. Praha: Libri, 2003). Výklad bude přizpůsoben zejména studentům magisterského stupně. Kurz je zamýšlen jako pokračování kurzu Nezápadní filmová kultura, jeho předchozí absolvování však není podmínkou.

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Předmět se uzavírá zápočtem a kolokviem. Ke splnění zápočtu bude vyžadována docházka (tolerovány jsou 2 absence) a sepsání seminární práce v rozsahu 5-10 normostran na téma prokonzultované s vyučujícím. Závěrečné kolokvium poté proběhne formou kritické rozpravy nad seminární prací v kontextu látky probírané v kursu.
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Mediální studia se specializací na žurnalistická studia (2019) Kategorie: Publicistika, knihovnictví a informatika - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Mediální studia (2019) Kategorie: Publicistika, knihovnictví a informatika - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Mediální studia se specializací na kulturální studia (2019) Kategorie: Publicistika, knihovnictví a informatika - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Mediální studia se specializací na komunikační studia (2019) Kategorie: Publicistika, knihovnictví a informatika - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -