Předmět: Biokulturní antropologie

» Seznam fakult » FIF » KZU
Název předmětu Biokulturní antropologie
Kód předmětu KZU/BKAM
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Zámečník Hadwiger Lukáš, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod - pojmové vymezení 2. Paradigmata biologie přelomu 20. a 21. století - molekulární biologie a neoneodarwinovská syntéza 3. Paradigmata biologie přelomu 20. a 21. století - memetika a evoluce kultury 4. Objekt jménem člověk - na průsečíku přírodních a společenských věd 5. Subjekt jménem člověk - mezi perspektivami 1. a 3. osoby 6. Mysl a tělo - v náboženství, umění a filosofii 7. Mysl a tělo - ve vědě a technice 8. Mysl a tělo - nezbytná jednota 9. Transgrese lidství - biotechnologie (biologie - kultura - technika - kultura) 10. Transgrese lidství - budoucnost rodu homo 11. Transgrese lidství - etické důsledky 12. Závěr - antropologie jako postdisciplína

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Kurs je zaměřen na zkoumání vztahů kulturní (sociokulturní) a biologické dimenze člověka. Kurs je rozdělen na čtyři rozsáhlé okruhy, které se postupně věnují celému spektru otázek biokulturní antropologie - od biologických teorií až k etickým důsledkům biotechnologií. Daný okruh je vždy tematicky rozdělen tak, aby byl odkryt biologický i sociální rozměr problematiky a poté došlo k jejich propojení. Jednotlivými okruhy postupně jsou: paradigmata biologie přelomu 20. a 21. století, objekt a subjekt jménem člověk, mysl a tělo, transgrese lidství. Závěr je věnován charakterizaci antropologie jako postdisciplíny.
- schopnost kritické analýzy náročné akademické literatury v ČJ a AJ - demonstrovat své porozumění současné odborné literatuře k tématům probíraných v semináři - obeznámenost s existencí vědění o kulturní diversitě, nahlížené z pluralistické perspektivy - schopnost vést diskuzi o kulturních, mediálních a společenských tématech, které souvisejí s oborem mediální studia
Předpoklady


Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

Požadavky ke kolokviu: Aktivní účast v semináři, četba zadaných textů a příprava na semináře, úspěšné zvládnutí ověření znalostí probíraných témat při rozpravě nad týden před konáním kolokvia odevzdanou seminární prací (min. 5 normostran na předem konzultované téma).
Doporučená literatura
  • Bateson, G. Mysl a příroda: Nezbytná jednota. Praha 2006.
  • Crews, D. Human Senescence: Evolutionary and Biocultural Perspectives. Cambridge University Press 2004.
  • Dawkins, R. (1998). Sobecký gen.. Mladá fronta, Praha.
  • Dennett, D. Druhy myslí. Praha 2004.
  • Fauser, M. Kulturwissenschaft. Darmstadt 2004.
  • Kauffman, S.A. Čtvrtý zákon. Praha, Paseka, 2004.
  • Lewis-Williams, D. Mysl v jeskyni. Praha 2007.
  • Petrů, M. Možnosti transgrese: je třeba vylepšovat člověka? Praha 2005.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr