Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Stanovení analytického rámce (metody) v oblasti psaného, mluveného sdělení, fotografie, videa. Rozbor komunikátů: 2. Fotografie; fotografie s titulkem (a/nebo) s popiskou; fotografie v textech. 3. Žánrově začlenitelná tištěná sdělení bez fotografie i s fotografií - založená na informativním postupu (zpráva a její typy). 4. Žánrově začlenitelná tištěná sdělení bez fotografie i s fotografií - založená na informativním a popisném postupu (publicistický referát a riport). 5. Tištěná sdělení žánrově nezačlenitelná bez fotografie i s fotografií, ostatní žánry. 6. Tištěné textové komplexy. 7. Žánrově začlenitelná audiální sdělení - založená na informativním postupu (zpráva a její typy). 8. Žánrově začlenitelná audiální sdělení - založená na informativním a popisném postupu (publicistický referát a riport). 9. Audiální žánrově nezačlenitelná sdělení a textové komplexy. 10. AV/P/ (kombinovaná audio-video /případně psaná/) sdělení žánrově začlenitelná - založená na informativním postupu (zpráva a její typy). 11. AV/P/ (kombinovaná audio-video /případně psaná/) sdělení žánrově začlenitelná - založená na na informativním a popisném postupu (publicistický referát a riport). 12. AV/P/ (kombinovaná audio-video /případně psaná/) sdělení žánrově nezačlenitelná, textové komplexy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je stanovení metodologického rámce analýz zpravodajských sdělení a jeho následná aplikace. Pozornost bude věnována verbální, parajazykové, obrazové stránce komunikátů, dopadu vzájemné kombinace výrazových prostředků.
Schopnost aplikovat analytický rámec na zpravodajská sdělení, provést jazykově a sémioticky orientovanou analýzu sdělení
|
Předpoklady
|
Nezbytná je základní kompetence v oblasti sémiotiky, textové lingvistiky, základů fotografie, audiální a audiovizuální tvorby. V případě absence znalostí je předpokládáno jejich doplnění, což se týká zejména studentů, kteří odpovídající kurzy neabsolvovali.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Zápočet: - aktivní 75% účast na výuce, - kvalitní prezentace tématu. Kolokvium: - analýza vybraných žurnalistických komunikátů.
|
Doporučená literatura
|
-
Berger, A. A. Media and communication research methods: an introduction to qualitative and quantitative approaches.
-
Doubravová, J. Sémiotika v teorii a praxi. Praha 2002..
-
Eco, Umberto. Teorie sémiotiky. Praha: Arago 2009.
-
Gibson, B., & Hartman, J. Rediscovering grounded theory.
-
Jílek, V. Žurnalistické texty jako výsledek působení jazykových a mimojazykových vlivů, Olomouc 2009, 120 s., příloha CD..
-
Knapp, H. (2014). Introductory statistics using SPSS. Thousand Oaks, Calif: SAGE Publications.
-
Kořenský, J. a kol. (1999). Komplexní analýza komunikačního procesu a textu.. České Budějovice.
-
Mareš, P., Rabušic, L., & Soukup, P. Analýza sociálněvědních dat (nejen) v SPSS.
-
McLuhan, M. Jak rozumět médiím. Praha 1991..
-
Sedláková, R. (2014). Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada.
|