Předmět: Analýza spravodajských sdělení

» Seznam fakult » FIF » KZU
Název předmětu Analýza spravodajských sdělení
Kód předmětu KZU/AZSM
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jílek Viktor, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Stanovení analytického rámce (metody) v oblasti psaného, mluveného sdělení, fotografie, videa. Rozbor komunikátů: 2. Fotografie; fotografie s titulkem (a/nebo) s popiskou; fotografie v textech. 3. Žánrově začlenitelná tištěná sdělení bez fotografie i s fotografií - založená na informativním postupu (zpráva a její typy). 4. Žánrově začlenitelná tištěná sdělení bez fotografie i s fotografií - založená na informativním a popisném postupu (publicistický referát a riport). 5. Tištěná sdělení žánrově nezačlenitelná bez fotografie i s fotografií, ostatní žánry. 6. Tištěné textové komplexy. 7. Žánrově začlenitelná audiální sdělení - založená na informativním postupu (zpráva a její typy). 8. Žánrově začlenitelná audiální sdělení - založená na informativním a popisném postupu (publicistický referát a riport). 9. Audiální žánrově nezačlenitelná sdělení a textové komplexy. 10. AV/P/ (kombinovaná audio-video /případně psaná/) sdělení žánrově začlenitelná - založená na informativním postupu (zpráva a její typy). 11. AV/P/ (kombinovaná audio-video /případně psaná/) sdělení žánrově začlenitelná - založená na na informativním a popisném postupu (publicistický referát a riport). 12. AV/P/ (kombinovaná audio-video /případně psaná/) sdělení žánrově nezačlenitelná, textové komplexy.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je stanovení metodologického rámce analýz zpravodajských sdělení a jeho následná aplikace. Pozornost bude věnována verbální, parajazykové, obrazové stránce komunikátů, dopadu vzájemné kombinace výrazových prostředků.
Schopnost aplikovat analytický rámec na zpravodajská sdělení, provést jazykově a sémioticky orientovanou analýzu sdělení
Předpoklady
Nezbytná je základní kompetence v oblasti sémiotiky, textové lingvistiky, základů fotografie, audiální a audiovizuální tvorby. V případě absence znalostí je předpokládáno jejich doplnění, což se týká zejména studentů, kteří odpovídající kurzy neabsolvovali.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Zápočet: - aktivní 75% účast na výuce, - kvalitní prezentace tématu. Kolokvium: - analýza vybraných žurnalistických komunikátů.
Doporučená literatura
  • Berger, A. A. Media and communication research methods: an introduction to qualitative and quantitative approaches.
  • Doubravová, J. Sémiotika v teorii a praxi. Praha 2002..
  • Eco, Umberto. Teorie sémiotiky. Praha: Arago 2009.
  • Gibson, B., & Hartman, J. Rediscovering grounded theory.
  • Jílek, V. Žurnalistické texty jako výsledek působení jazykových a mimojazykových vlivů, Olomouc 2009, 120 s., příloha CD..
  • Knapp, H. (2014). Introductory statistics using SPSS. Thousand Oaks, Calif: SAGE Publications.
  • Kořenský, J. a kol. (1999). Komplexní analýza komunikačního procesu a textu.. České Budějovice.
  • Mareš, P., Rabušic, L., & Soukup, P. Analýza sociálněvědních dat (nejen) v SPSS.
  • McLuhan, M. Jak rozumět médiím. Praha 1991..
  • Sedláková, R. (2014). Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr