Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Metodologický rámec: 1. Identifikace a zhodnocení kvality výrazových prostředků 2. Grafické stanovení struktur záměrů, jejich návazností, pojmenování vztahu k cíli (cílům) komunikátu. 3. Grafické stanovení tematické struktury komunikátů Analyzované formáty: 4. Dialogické formáty - debata 5. Dialogické formáty - diskuse 6. Úvahové psané i mluvené formáty - úvaha 7. Úvahové psané i mluvené formáty - komentář 8. Syžetové formáty - sloupek a fejeton 9. Syžetové formáty - fejeton 10. Publicistické texty se zpravodajskými prvky
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je komunikačně podmíněná analýza vybraných monologických a dialogických komunikátů dílčí stylové oblasti publicistické a syžetové. Pozornost bude věnována jazykové stránce, včetně doprovodných systémů, obrazové stránce komunikátů, dopadu vzájemné kombinace výrazových prostředků.
Schopnost aplikovat analytický rámec na publicistická sdělení, provést jazykově a sémioticky orientovanou analýzu sdělení.
|
Předpoklady
|
Předpokládaná je základní kompetence v oblasti sémiotiky, textové lingvistiky, základů fotografie, audiální a audiovizuální tvorby. V případě absence znalostí je nutné jejich doplnění.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Zápočet:: - aktivní 75% účast na výuce, - kvalitní prezentace tématu. Kolokvium: - schopnost obhájit výstupy vlastních analýz.
|
Doporučená literatura
|
-
Doubravová, J. Sémiotika v teorii a praxi. Praha 2002..
-
Eco, U. Teorie sémiotiky. Praha: Argo 2009..
-
Jílek, V. Žurnalistické texty jako výsledek působení jazykových a mimojazykových vlivů, Olomouc 2009, 120 s., příloha CD..
-
Kořenský, J. a kol. (1999). Komplexní analýza komunikačního procesu a textu.. České Budějovice.
-
McLuhan, M. Jak rozumět médiím. Praha 1991..
-
Schreiber, E. Repetitorium Kommunikationswissenschaft, 3. vydání, Verlag Ölschläger, München 1990..
|