Předmět: Auditoriální analýza

» Seznam fakult » FIF » KZU
Název předmětu Auditoriální analýza
Kód předmětu KZU/AAMN
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Zahrádka Pavel, doc. Mgr. Ph.D.
  • Jansová Iveta, Mgr. Ph.D.
  • Sloboda Zdeněk, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
STRUKTURA PŘEDMĚTU (PŘEHLED TÉMAT): 1. Úvodní hodina průběh kurzu a požadavky pro ukončení 2. Obecná metodologie věd (metodologie, metody, techniky, indukce, dedukce, verifikace, falsifikace); 3. Rozlišení kvalitativních a kvantitativních přístupů 4. Cílová populace a vzorek (náhodné a záměrné výběry) 5. Techniky sběru dat (kvantitativní dotazování) 6. Techniky sběru dat (kvalitativní dotazování, etnografie...) 8. Prezentace MS studenstva 9. Základní postupy interpretace dat (grounded theory), závěrečná zpráva + krátké ústní zhodnocení úkolu 1 10. Praktická hodina: práce s analytickým softwarem Atlas 11. Praktická hodina - Reflexe prezentace výsledků výzkumů v médiích 12. Závěrečné prezentace a hodnocení projektů vlastních výzkumných prací pro KS Podrobnější informace a studijní texty ke stažení ve virtuální třídě kursu: http://moodle.upmedia.cz/course/view.php?id=112

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Empiricky zaměřený kurs vychází z výzkumů mediálního chování populace, rozebírá jejich metodiku, výzkumné techniky, jejich výhody a omezení a klíčová zjištění. Soustředí se na praktickou rovinu výzkumu mediální recepce a výzkum jednotlivých cílových skupin publika. Kurs připravuje na samostatnou empirickou práci v oblasti výzkumu mediálních účinků a analýzy publika.
Studenti: - se naučí analyzovat dílčí segmenty příjemců mediálních sdělení jako specifických cílových skupin publika, - naučí se analyzovat a kriticky reflektovat odborné texty představující výzkumy publika, - naučí se analyzovat a kriticky reflektovat popularizující a masmediální texty představující výzkumy publika, - získají povědomí o možných výzkumných metodách a realizaci výzkumu, - samostatně zpracují odbornou prezentaci, kterou budou před ostatními prezentovat.
Předpoklady
Tento empiricky zaměřený kurz navazuje na kurs Teorie publika. Schopnost interpretovat odborný text v anglickém jazyce.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Nezbytným předpokladem pro úspěšné absolvování kurzu je četba předepsané literatury a příprava z hodiny na hodinu, aktivní účast v hodinách. Reflexe nalezených článků/zadaného čtení o výzkumu publik. Koncept/projekt vlastní výzkumné práce prezentovaný v hodině na konci kurzu a komentovaný vyučujícími i studentstvem kurzu pro KS. Pro studentstvo MS vyhotovení výzkumného nástroje pro FG, dotazník a rozhovor, realizace předvýzkumu k ověření funkčnosti nástrojů. Prezentace v polovině semestru pro ostatní účastníky kurzu. Oba obory po prezentaci a zapracování poznámek odevzdají písemnou verzi, a to do 31. května.
Doporučená literatura
  • Anne D Greig, Jayne Taylor, Tommy MacKay. (2012). Doing Research with Children: A Practical Guide..
  • Arthur A. Berger. (2013). Media and Communication Research Methods: An Introduction to Qualitative and Quantitative Approaches..
  • Bella Dicks, Bruce Mason, Amanda Coffey, Paul Anthony Atkinson. (2005). Qualitative Research and Hypermedia: Ethnography for the Digital Age..
  • BROOKER, W., JERMYN, D. The Audience Studies Reader.
  • David L. Morgan. (2013). A Very Short, Fairly Interesting and Reasonably Cheap Book about Qualitative Research..
  • Frauke Zeller, Cristina Ponte, Brian O'Neill (Eds.). (2014). lAudience Research: Innovations in European Audience Research..
  • GWENLLIAN-JONES, S., PEARSON, R. E. Cult Television.
  • HARTLEY, J. Communication, Cultural and Media Studies - The Key Concepts.
  • James G. Webster, Patricia F. Phalen, Lawrence W. Lichty (eds.). (2014). Ratings Analysis: Audience Measurement and Analytics..
  • Janet Salmons. (2014). Qualitative Online Interviews: Strategies, Design, and Skills..
  • NEWCOMB, H. Television: The Critical View.
  • Robert Kozinets. (2009). Netnography: Doing Ethnographic Research Online..
  • Sedláková, R. (2014). Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky.. Praha.
  • STAIGER, J. Media Reception Studies.
  • Susanne Friese. (2012). Qualitative Data Analysis with Atlas.Ti..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Mediální studia se specializací na žurnalistická studia (2019) Kategorie: Publicistika, knihovnictví a informatika - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Mediální studia (2019) Kategorie: Publicistika, knihovnictví a informatika - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Mediální studia se specializací na kulturální studia (2019) Kategorie: Publicistika, knihovnictví a informatika - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Mediální studia se specializací na komunikační studia (2019) Kategorie: Publicistika, knihovnictví a informatika - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Mediální studia maior (2019) Kategorie: Publicistika, knihovnictví a informatika - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -