Vyučující
|
-
Sloboda Zdeněk, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
STRUKTURA PŘEDMĚTU (PŘEHLED TÉMAT): 1. Úvodní hodina průběh kurzu a požadavky pro ukončení 2. Obecná metodologie věd (metodologie, metody, techniky, indukce, dedukce, verifikace, falsifikace); 3. Rozlišení kvalitativních a kvantitativních přístupů 4. Cílová populace a vzorek (náhodné a záměrné výběry) 5. Techniky sběru dat (kvantitativní dotazování) 6. Techniky sběru dat (kvalitativní dotazování, etnografie...) 8. Prezentace MS studenstva 9. Základní postupy interpretace dat (grounded theory), závěrečná zpráva + krátké ústní zhodnocení úkolu 1 10. Praktická hodina: práce s analytickým softwarem Atlas 11. Praktická hodina - Reflexe prezentace výsledků výzkumů v médiích 12. Závěrečné prezentace a hodnocení projektů vlastních výzkumných prací pro KS Podrobnější informace a studijní texty ke stažení ve virtuální třídě kursu: http://moodle.upmedia.cz/course/view.php?id=112
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Empiricky zaměřený kurs vychází z výzkumů mediálního chování populace, rozebírá jejich metodiku, výzkumné techniky, jejich výhody a omezení a klíčová zjištění. Soustředí se na praktickou rovinu výzkumu mediální recepce a výzkum jednotlivých cílových skupin publika. Kurs připravuje na samostatnou empirickou práci v oblasti výzkumu mediálních účinků a analýzy publika.
Studenti: - se naučí analyzovat dílčí segmenty příjemců mediálních sdělení jako specifických cílových skupin publika, - naučí se analyzovat a kriticky reflektovat odborné texty představující výzkumy publika, - naučí se analyzovat a kriticky reflektovat popularizující a masmediální texty představující výzkumy publika, - získají povědomí o možných výzkumných metodách a realizaci výzkumu, - samostatně zpracují odbornou prezentaci, kterou budou před ostatními prezentovat.
|
Předpoklady
|
Tento empiricky zaměřený kurz navazuje na kurs Teorie publika. Schopnost interpretovat odborný text v anglickém jazyce.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Nezbytným předpokladem pro úspěšné absolvování kurzu je četba předepsané literatury a příprava z hodiny na hodinu, aktivní účast v hodinách. Reflexe nalezených článků/zadaného čtení o výzkumu publik. Koncept/projekt vlastní výzkumné práce prezentovaný v hodině na konci kurzu a komentovaný vyučujícími i studentstvem kurzu pro KS. Pro studentstvo MS vyhotovení výzkumného nástroje pro FG, dotazník a rozhovor, realizace předvýzkumu k ověření funkčnosti nástrojů. Prezentace v polovině semestru pro ostatní účastníky kurzu. Oba obory po prezentaci a zapracování poznámek odevzdají písemnou verzi, a to do 31. května.
|
Doporučená literatura
|
-
Anne D Greig, Jayne Taylor, Tommy MacKay. (2012). Doing Research with Children: A Practical Guide..
-
Arthur A. Berger. (2013). Media and Communication Research Methods: An Introduction to Qualitative and Quantitative Approaches..
-
Bella Dicks, Bruce Mason, Amanda Coffey, Paul Anthony Atkinson. (2005). Qualitative Research and Hypermedia: Ethnography for the Digital Age..
-
BROOKER, W., JERMYN, D. The Audience Studies Reader.
-
David L. Morgan. (2013). A Very Short, Fairly Interesting and Reasonably Cheap Book about Qualitative Research..
-
Frauke Zeller, Cristina Ponte, Brian O'Neill (Eds.). (2014). lAudience Research: Innovations in European Audience Research..
-
GWENLLIAN-JONES, S., PEARSON, R. E. Cult Television.
-
HARTLEY, J. Communication, Cultural and Media Studies - The Key Concepts.
-
James G. Webster, Patricia F. Phalen, Lawrence W. Lichty (eds.). (2014). Ratings Analysis: Audience Measurement and Analytics..
-
Janet Salmons. (2014). Qualitative Online Interviews: Strategies, Design, and Skills..
-
NEWCOMB, H. Television: The Critical View.
-
Robert Kozinets. (2009). Netnography: Doing Ethnographic Research Online..
-
Sedláková, R. (2014). Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky.. Praha.
-
STAIGER, J. Media Reception Studies.
-
Susanne Friese. (2012). Qualitative Data Analysis with Atlas.Ti..
|