Předmět: Výuka češtiny pro ukrajinisty

» Seznam fakult » FIF » KSU
Název předmětu Výuka češtiny pro ukrajinisty
Kód předmětu KSU/7LG4
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština, Ukrajinština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Sedláková Xenie, Mgr.
Obsah předmětu
Sylaby 13 týdnů 1. Co jsi dneska dělal? - minulý čas 2. Dům a byt. Slovesa se 4. pádem, ubytování, nábytek 3. Plánujeme víkend. Budoucí čas, hobby a volný čas 4. Lidské tělo. Pády podstatných jmen, Spojení s předložkami. 5. Místo kde bydlíme. Obchody, ulice, orientace. Předložky s druhým pádem. 6. Na dovolené. Co je třeba zařídit. Dokumenty, pojištění, peníze. Slovesa pohybu. 7. Tradiční svátky. Domácí práce. Slovesa dokonavá a nedokonavá. 8. Výmluvy a přání. Etiketa ve škole a na veřejnosti. Podmiňovací způsob. 9. Mluvíme o počasí. Předpověď. Přídavná jména a příslovce. 10.Technika a komunikace. Počítač a chytrý telefon, sociální sítě. Slovesa se 3. pádem. 11. Móda včera a dnes. Oblečení. Komunikace v obchodě. Výrazy pochvaly a nabídky. 12. Stěhujeme se. Názvy služeb a řemesel. 7. pád a slovesa a vazby se 7. pádem 13. Opakování témat, slovíček a gramatiky. Zápočet.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 6 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 8 hodin za semestr
Výstupy z učení
Tento kurs má za úkol poskytnout ukrajinským studentům základy české gramatiky, elementární slovní zásobu pro běžné školní i životní situace. Seminář poskytuje jak teoretické znalosti, tak nabízí praktické procvičení jednotlivých gramatických jevů a tematických okruhů. Seminář počítá se studenty začátečníky a pomáhá jim v rychlejším osvojení jazyka, v němž probíhá následně většina předmětů bakalářského studia.
Schopnost analytického a kritického chápání a lingvistického popisu genderových stereotypů v jazyce a komunikaci
Předpoklady
Žádná znalost českého jazyka není předpokládána.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Pravidelná aktivní účast na seminářích, průběžné plnění všech dílčích úkolů, samostatná práce se slovníky a další literaturou
Doporučená literatura
  • Bischofová, Jana. (2011). Čeština pro středně a více pokročilé. Praha: Karolinum.
  • ČECHOVÁ, M. aj. (1998). Čeština a její vyučování. Metodika českého jazyka.. Praha: SPN.
  • Hádková, M. a kol. (2005). Čeština pro cizince a azylanty..
  • Holá, L. (2016). Česky krok za krokem I. (A1-A2). Praha.
  • Holá, Lída a kol. (2016). Česky krok za krokem 1 (pracovní sešit, 2 svazky, lekce 1-12, 13-24). Praha.
  • Hradilová, Darina a kol. (2019). Czech it UP! Čeština pro cizince. Úroveň C1.. Olomouc.
  • Konopková-Krejčová. (1997). Čeština pro samouky II.: Technika řeči a kultura mluveného projevu (praktická cvičení). Praha.
  • Smičková, J. (2002). Čeština pro cizince. Třebíč.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr