Vyučující
|
-
Komendová Jitka, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Pojem "dějiny jazyka" v různých vědeckých tradicích 2. Rozpad praslovanštiny a formování východoslovanských dialektů 3. Hlaholice a cyrilice v kontextu grafických systémů středověké Evropy 4. Epigrafické texty středověké Rusi jako pramen ke studiu jazyka 4. Církevněslovanské písemnictví středověké Rusi 5. Cizí jazyky ve východní Evropě 11.-19. století: jejich funkční a společenský status 6. Jazyková situace v Moskevské Rusi, Polsku a Litvě 7. Formování moderní ruštiny 8. Formování moderní ukrajinštiny 9. Formování moderní běloruštiny 10. Církevněslovanské elementy v současných východoslovanských jazycích
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Disciplína se soustředí zejména na tzv. vnější historii východoslovanských jazyků, tedy usiluje o zasazení vývoje těchto jazyků do širokých společenských a kulturních souvislostí východoevropského areálu od nejstarších dob až do 19. století. Pozornost je věnována jak knižnímu jazyku (církevní slovanština, resp. hybridní rejstřík), tak mluvenému jazyku, jak jej zprostředkovávají památky epigrafické povahy (staronovgorodský dialekt v nápisech na březové kůře). Je sledován proces formování moderních východoslovanských jazyků, hluboká proměna jazykové situace v souvislosti s kulturními proměnami Ruska v 18. století a role jazyků v procesu utváření moderních národních identit ve východní Evropě. Samostatné téma pak představuje role cizích (neslovanských) jazyků v souvislosti s jejich měnící se sociální prestiží.
Student se seznámí s vývojem východoevropských jazyků v širokých společenských a kulturních souvislostech východoevropského areálu od nejstarších dob až do 19. století.
|
Předpoklady
|
Kurz vyžaduje dobrou orientaci v dějinách východoslovanských zemí a znalost současných východoslovanských jazyků.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
aktivní účast na seminářích (diskuse, referát, studium doporučených textů) s maximálním počtem absencí za semestr 2 týdny; úspěšné vykonání písemné práce (písemnou práci je možno konat pouze třikrát)
|
Doporučená literatura
|
-
Janin V. L. (2007). Středověký Novgorod v nápisech na březové kůře. Červený Kostelec.
-
Kalugin V.V. (2005). Jazyk i pismennosť Drevněj Rusi. Moskva.
-
Uspenskij, B. A. (1994). Kratkij očerk istorii russkogo litěraturnogo jazyka. Moskva.
-
Živov V. M. (1996). Jazyk i kultura Rossii XVIII veka. Moskva.
|