Vyučující
|
-
Machalová Milena, PhDr.
-
Hradilová Darina, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Vývoj pravopisné normy, pravopisné příručky. Pravopis lexikální, psaní i/y po souhláskách obojetných, psaní i/y po písmenu c. Psaní ú,ů,u. Psaní skupin bje, vje, bě, vě, mě, mně. Psaní předložek s (se), z (ze). Psaní předpon s-, se-, z-, ze-, vz-, vze-. Střídání délky při tvoření slov. Přídavná jména konatelská a účelová. Psaní n/nn. Zkratky a značky. Pravopis souhláskových skupin, psaní spřežek a spřahování. Pravopis a výslovnost přejatých slov se s/z. Psaní slov přejatých. Psaní velkých písmen. Psaní čárky ve větě jednoduché. Psaní čárky v souvětí a v infinitivních konstrukcích. Zápočet.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Domácí příprava na výuku
- 13 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 12 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 13 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 12 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Ve cvičení jde o upevnění pravopisných poznatků ze základní a střední školy a jejich rozšíření se zřetelem na požadavky překladatelsko-tlumočnické praxe. Konkrétně je probírán lexikální, morfologický a syntaktický pravopis, cílem je zvládnutí pravopisné normy, i jevů, které z normy vybočují. Zvláštní pozornost je věnována problematice psaní velkých písmen, pravopisu souhláskových skupin, přejatým slovům. Nejsou opomíjena ani interpunkční znaménka. Při procvičování pravopisu se vychází nejen z učebnic, ale i z Jazykových sloupků, uveřejněných v denním tisku.
Student ovládá lexikální, morfologický a syntaktický pravopis, je schopen korekce vlastního psaného textu.
|
Předpoklady
|
Znalost českého jazyka minimálně na úrovni C1 globální stupnice Evropského referenčního rámce, resp. na úrovni maturitní zkoušky z českého jazyka.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Písemný test
- účast na seminářích s max. počtem absencí 2x za semestr - plnění zadaných úkolů (vyhledávání řešení sporných otázek, vypracování krátkých referátů na zadané téma atd.) - aktivní zapojení do diskuse - závěrečný písemný test
|
Doporučená literatura
|
-
Pravidla českého pravopisu, 1993..
-
Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost. Academia, Praha 1994..
-
Čechová, M. a kol. Čeština - řeč a jazyk. Praha 1996..
-
Čmejrková, S. (1996). Čeština, jak ji znáte i neznáte. Praha: Academia.
-
Daneš, F. (1997). Čecký jazyk na přelomu tisíciletí. Praha.
-
Svozilová N. (2000). Jak dnes píšeme/mluvíme a jak hřešíme proti dobré češtině.
|