Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Řečové dovednosti (ŘD). Komunikativní kompetence, její struktura a problémy osvojování. 2. Poslech jako ŘD. 3. Samostatný ústní projev jako ŘD. 4. Čtení s porozuměním jako ŘD. 5. Samostatný písemný projev jako ŘD 6. Systém cvičení jako didaktický problém. AO cvičení a jejich analýza. 7. Kontrola a hodnocení v jazykové výuce. Testy ve výuce RCJ. 8. Jazyková hra ve výuce RJ. Funkce hry. 9. Specifické problémy hodin RJ (i v historickém pohledu). 10. Vybraná aktuální problematika (kongresy MAPRJAL a jejich přínos pro výuku RCJ, dialog kultur a odraz ve výuce, kopence, rámcové plány aj.). Kompetenčním profil učitele RCJ v nové edukační realitě.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace
|
Výstupy z učení
|
Didaktika ruštiny jako cizího jazyka je dvousemestrální kurz (přednáška a seminář), který má studentům se zájmem o učitelskou profesi poskytnout základní teoretické poznatky z oborové didaktiky (se zohledněním specifiky blízce příbuzného jazyka) a současně je vybavit základními dovednostmi a návyky nezbytnými k výkonu povolání. Opírá se o znalosti studentů z dalších pedagogických a psychologických disciplín (obecná pedagogika, obecná didaktika, psychologie a školní psychologie), doplňuje je a dále rozvíjí. Navazuje na ně i metodologicky. Důsledně sleduje linii spojení teorie s praxi, a to jak v přednáškách a seminářích (včetně práce s nejmodernějšími školními učebnicemi a dalšími pomůckami), tak i během několikatýdenní praxe na školách.
Získání základní dovedností učitele, metody, postupy, principy.
|
Předpoklady
|
Zapisují studenti navazujícího magisterského studia, kteří chtějí získat učitelskou způsobilost. Znalost oboru na daném stupni studia.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta
1. osvojení předepsané látky. 2. úspěšná zápočtová písemka. 3. připravený a obhájený mikrovýstup k vybranému tématu (1 JP + 1ŘD) 4. připravené konspekty do hodin 5. dovednost pracovat s didaktickou technikou
|
Doporučená literatura
|
-
Choděra, R. a kol.: Výuka cizích jazyků na přelomu století. Editpress 2001 Jelínek, S. a kol.: Rusko-český lingvodidaktický slovník. UK Praha 1992 Metodické problémy vyučování cizím jazykům (sb.). SPN Praha 1976 Purm, R. - Jelínek, S. - Veselý, J.: Didaktika ruského jazyka. Gaudeamus H. Králové 1997 Zatovkaňuk, M.: Mezijazyková a vnitrojazyková interference. SPN Praha 1979.
-
ruského jazyka 1 a 2. SPN Praha 1982 Hendrich, J. a kol.: Didaktika cizích jazyků. SPN Praha 1988 Choděra, R. a kol.: Výuka cizích jazyků na prahu nového století I. OU Ostrava 1999 Choděra, R. a kol.: Výuka cizích jazyků na prahu nového století II. OU Ostrava 2000.
|