Předmět: Didaktika ruského jazyka 2

» Seznam fakult » FIF » KSR
Název předmětu Didaktika ruského jazyka 2
Kód předmětu KSR/UZDI2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Machalová Milena, PhDr.
Obsah předmětu
1. Řečové dovednosti (ŘD). Komunikativní kompetence, její struktura a problémy osvojování. 2. Poslech jako ŘD. 3. Samostatný ústní projev jako ŘD. 4. Čtení s porozuměním jako ŘD. 5. Samostatný písemný projev jako ŘD 6. Systém cvičení jako didaktický problém. AO cvičení a jejich analýza. 7. Kontrola a hodnocení v jazykové výuce. Testy ve výuce RCJ. 8. Jazyková hra ve výuce RJ. Funkce hry. 9. Specifické problémy hodin RJ (i v historickém pohledu). 10. Vybraná aktuální problematika (kongresy MAPRJAL a jejich přínos pro výuku RCJ, dialog kultur a odraz ve výuce, kopence, rámcové plány aj.). Kompetenčním profil učitele RCJ v nové edukační realitě.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace
Výstupy z učení
Didaktika ruštiny jako cizího jazyka je dvousemestrální kurz (přednáška a seminář), který má studentům se zájmem o učitelskou profesi poskytnout základní teoretické poznatky z oborové didaktiky (se zohledněním specifiky blízce příbuzného jazyka) a současně je vybavit základními dovednostmi a návyky nezbytnými k výkonu povolání. Opírá se o znalosti studentů z dalších pedagogických a psychologických disciplín (obecná pedagogika, obecná didaktika, psychologie a školní psychologie), doplňuje je a dále rozvíjí. Navazuje na ně i metodologicky. Důsledně sleduje linii spojení teorie s praxi, a to jak v přednáškách a seminářích (včetně práce s nejmodernějšími školními učebnicemi a dalšími pomůckami), tak i během několikatýdenní praxe na školách.
Získání základní dovedností učitele, metody, postupy, principy.
Předpoklady
Zapisují studenti navazujícího magisterského studia, kteří chtějí získat učitelskou způsobilost. Znalost oboru na daném stupni studia.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta

1. osvojení předepsané látky. 2. úspěšná zápočtová písemka. 3. připravený a obhájený mikrovýstup k vybranému tématu (1 JP + 1ŘD) 4. připravené konspekty do hodin 5. dovednost pracovat s didaktickou technikou
Doporučená literatura
  • Choděra, R. a kol.: Výuka cizích jazyků na přelomu století. Editpress 2001 Jelínek, S. a kol.: Rusko-český lingvodidaktický slovník. UK Praha 1992 Metodické problémy vyučování cizím jazykům (sb.). SPN Praha 1976 Purm, R. - Jelínek, S. - Veselý, J.: Didaktika ruského jazyka. Gaudeamus H. Králové 1997 Zatovkaňuk, M.: Mezijazyková a vnitrojazyková interference. SPN Praha 1979.
  • ruského jazyka 1 a 2. SPN Praha 1982 Hendrich, J. a kol.: Didaktika cizích jazyků. SPN Praha 1988 Choděra, R. a kol.: Výuka cizích jazyků na prahu nového století I. OU Ostrava 1999 Choděra, R. a kol.: Výuka cizích jazyků na prahu nového století II. OU Ostrava 2000.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr