Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. DRJ jako vědní disciplína a studijní předmět. Didaktické kategorie. Cílové Z kompetence. DRJ v nové edukační realitě. 2. Jazykovědné, psychologické a pedagogické základy DRJ. Jazykové portfólio. 3. Osnovy a rámcové vzdělávací programy. Nové učebnice a jiné učební materiály. 4. Didaktické zásady a jejich funkce ve vzdělávacím procese. Metody, metodické koncepce. 5. Jazykové prostředky a řečové dovednosti. Jejich vztah. 6. Slovní zásoba jako bázový jazykový prostředek. 7. Gramatika RJ, pojetí: vědní obor x školní předmět. 8. Grafický a pravopisný systém RJ. Nácvik azbuky. Problematika osvojování. 9. Zvukový systém RJ, problematika osvojování. 10. Problémy interference, její výzkum a řešení u jazykových prostředků.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Didaktika ruštiny jako cizího jazyka je dvousemestrální kurz (přednáška a seminář), který má studentům se zájmem o učitelskou profesi poskytnout základní teoretické poznatky z oborové didaktiky (se zohledněním specifiky blízce příbuzného jazyka) a současně je vybavit základními dovednostmi a návyky nezbytnými k výkonu povolání. Opírá se o znalosti studentů z dalších pedagogických a psychologických disciplín (obecná pedagogika, obecná didaktika, psychologie a školní psychologie), doplňuje je a dále rozvíjí. Navazuje na ně i metodologicky. Důsledně sleduje linii spojení teorie s praxi, a to jak v přednáškách a seminářích (včetně práce s nejmodernějšími školními učebnicemi a dalšími pomůckami), tak i během několikatýdenní praxe na školách.
Získání základní dovedností učitele, metody, postupy, principy.
|
Předpoklady
|
Zapisují studenti navazujícího magisterského studia, kteří chtějí získat učitelskou způsobilost. Znalost oboru na daném stupni studia.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
1. osvojení předepsané látky. 2. úspěšná zápočtová písemka. 3. připravený a obhájený mikrovýstup k vybranému tématu (1 JP + 1ŘD) 4. připravené konspekty do hodin 5. dovednost pracovat s didaktickou technikou
|
Doporučená literatura
|
-
Beneš, Ed. a kol.: Metodika cizích jazyků. SPN Praha 1970 Cícha, V. a kol.: Metodika ruského jazyka 1 a 2. SPN Praha 1982 Hendrich, J. a kol.: Didaktika cizích jazyků. SPN Praha 1988 Choděra, R. a kol.: Výuka cizích jazyků na prahu nového století I. OU Ostrava 1999 Choděra, R. a kol.: Výuka cizích jazyků na prahu nového století II. OU Ostrava 2000.
-
Choděra, R. a kol.: Výuka cizích jazyků na přelomu století. Editpress 2001 Jelínek, S. a kol.: Rusko-český lingvodidaktický slovník. UK Praha 1992 Metodické problémy vyučování cizím jazykům (sb.). SPN Praha 1976 Purm, R. - Jelínek, S. - Veselý, J.: Didaktika ruského jazyka. Gaudeamus H. Králové 1997 Zatovkaňuk, M.: Mezijazyková a vnitrojazyková interference. SPN Praha 1979.
|