Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Téma bude probíráno s důrazem na praktické dovednosti zejména v oblastech jako jsou: - komunikační vzorce a jejich rozbor, oblasti komunikace, komunikační šumy, - verbálno a neverbálno, - komunikace mluvená a psaná, - specifika interpersonální komunikace, - komunikace pedagoga, - etiketa, - prezentační dovednosti, - komunikace a masmédia, - pragma/socio/psychoaspekty v komunikaci, prevence syndromu vyhoření, aktivní odpočinek... atd. Studenti by tedy měli ve skupinově orientované práci získat přehled o výše uvedených oblastech. Specifickým prvkem seminářů Sociální komunikace jsou praktická prezentační a komunikační cvičení a trénink vytváření i recepce pozitivní, jakožto i negativní zpětné vazby. Po absolvování disciplíny mají být studenti schopni transformovat vědomosti v dovednosti.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
- Účast na výuce
- 13 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 24 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 26 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 12 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je všestranná příprava studentů ke zvládnutí rolí souvisejících se komunikací v běžných i náročných situacích profesního i všeobecně sociálního styku. Po absolvování předmětu budou studenti: a) schopni aplikovat vybrané kapitoly z teorie komunikace na úrovni obecné i odborné, b) schopni analyzovat faktory, které komunikaci ovlivňují, a s těmito dále pracovat, c) mít osvojeny komunikační návyky potřebné pro správnou prezentaci a efektivní komunikaci mezilidskou i profesní, d) obohaceni z hlediska sebepoznání v oblasti verbální i neverbální komunikace, time managementu a prevence syndromu vyhoření, e) mít přehled o základech etikety ve smyslu všeobecně společenském i profesním.
Ovládání základů lingvistických disciplín.
|
Předpoklady
|
Ovládání základů lingvistických disciplín.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Esej, Analýza výkonů studenta, Systematické pozorování studenta
Podmínkou absolvování disciplíny je přednesení referátu na dohodnuté tém, aktivita ve výuce, poskytování kvalitní zpětné vazby referujícím. Prezentace musí proběhnout v patřičné kvalitě (preferovaně se zapojením publika). Samozřejmostí je powerpointová prezentace a handout pro vyučující i pro všechny kolegy v semináři. Handout obsahuje základní body prezentace, jméno referující(ho) a seznam použité literatury. Čas určený pro prezentaci obvykle činí cca 15-30 minut, dle obsáhlosti tématu a počtu studentů ve skupině. Povolený počet absencí v semestru: dvě. Při překročení je nutno buď předložit lékařské potvrzení o důvodech absence, nebo odevzdat písemnou práci navíc na předem projednané téma. Předmět je zakončen zápočtem. Zpravidla bývá na konci disciplíny zařazován zápočtový test. Ten obsahuje jen látku probíranou v seminářích nebo předem avizovanou s dostatečným předstihem. V zápočtovém testu je nutné uspět minimálně na 70 %.
|
Doporučená literatura
|
-
ENCYKLOPEDICKÝ slovník češtiny. Praha 2002. .
-
(1978). Výslovnost spisovné češtiny II. Výslovnost slov cizích. Praha.
-
(1967). Výslovnost spisovné češtiny I.. Praha: Academia.
-
Buchtová, B. (2006). Rétorika. Praha: Grada Publishing.
-
ČMEJRKOVÁ, Světla, HOFFMANNOVÁ, Jana. Jazyk, média, politika. Praha 2003..
-
DeVito, J.A. Základy mezilidské komunikace. Praha Grada 2001..
-
Dohalská, M. a kol. (1995). Mluvím, mluvíš, mluvíme. Kapitoly z moderní rétoriky. Praha.
-
Gruber, D. (2012). Zlatá kniha komunikace. Ostrava.
-
HIRSCHOVÁ, Milada. Pragmatika v češtině. Olomouc 2006.
-
Holman, J. (1978). Moderní rétorika. Praha.
-
Kohout, J. (1996). Rétorika (umění jednat s lidmi).. Praha: Management Press.
-
LAMSER, Václav. Komunikace a společnost. Praha 1969. .
-
LUKAVSKÝ, R. Kultura mluveného slova. Praha: Akademie múzických umění, 2000..
-
McQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Praha 2007.
-
Novák, T., & Capponi, V. (2012). Asertivně do života /: [stop manipulaci : rozdíl mezi agresivitou, pasivitou a asertivitou : asertivní "lidská práva" a techniky : kritika = velký manipulátor]. Praha: Grada Publishing.
-
Palková, Z. (1994). Stručná pravidla české ortoepie: domácí slovní zásoba. Praha.
-
Potts, Conrad a Suzanne. (2014). Asertivita: umění být silný v každé situaci. Praha.
-
Šimurka, David. (2014). Mluvte jako mluvčí. Brno.
-
ŠPAČEK, Ladislav. Velká kniha etikety. Praha 2005.
-
Špačková, A. (2009). Moderní rétorika: jak mluvit k druhým lidem, aby nám naslouchali a rozuměli. Praha: Grada.
-
VYBÍRAL, Zbyněk. Lži, polopravdy a pravda v lidské komunikaci. Praha 2003.
-
VYBÍRAL, Zbyněk. Psychologie lidské komunikace. Praha 2000.
-
Zeman, J. (2008). Základy české ortoepie. Hradec Králové.
|