Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Historicko-kulturní kontext ruské emigrace první vlny. Emigrantská centra v Evropě a ve světě. Ruská, ukrajinská a běloruská emigrace v Československu. Emigrace menšin.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Seminář se věnuje fenoménu ruské meziválečné emigrace, její historii, kultuře a literatuře. Reflektována bude především rozmanitost oborů a oblastí, ve kterých působila ruská emigrace napříč všemi důležitými emigrantskými centry v Evropě. Podstatná část kurzu se věnuje ruské emigraci v Československu, a to především méně známým aktérům společenského a kulturního života. Součástí kurzu bude také praktická badatelská práce, díky níž si studenti osvojí základní postupy při studiu archiválií.
Obecný přehled o fenoménu ruské emigrace v Československu a ve světě.
|
Předpoklady
|
Předmět je určen všem zájemcům o ruskou literaturu a kulturu. Seminář je vyučován rusky a česky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemný test
Aktivní účast na semináři, prezentace vlastního badatelského výzkumu
|
Doporučená literatura
|
-
Babka, L., Gagen, S. J., Harbuĺová, L., et al. (2018). Příběhy exilu: osudy exulantů z území bývalého Ruského impéria v meziválečném Československu = Stories of exile : the destinies of exiles from the territory of the former Russian empire in interwar Czechoslovakia = Istorii izgnanija : sud?by ?migrantov s territorii byvšej Rossijskoj imperii v mežvojennoj Čechoslovakii. Praha: Památník národního písemnictví.
-
Babka, L., Zolotarev, I. (2012). Russkaja akcija pomošči v Čechoslovakii: istorija, značenije, nasledije. 1-oje izd. Praga: Nacional'naja biblioteka Češskoj respubliki - Slavjanskaja biblioteka.
-
Putna, M. C. - Zadražilová, M. (1994). Rusko mimo Rusko: dějiny a kultura ruské emigrace 1917-1991. Brno.
-
Putna, M. C. (1993). Rusko mimo Rusko: dějiny a kultura ruské emigrace 1917-1991. Díl 1.. Brno: Petrov.
|