Vyučující
|
-
Starzyńska Aleksandra, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Polský folklór - dějiny, význam, aktuální situace. 2. Regionální členění Polska - administrativní členění a kulturní členění. 3. Mazovsko. 4. Dolní Slezsko. 5. Horní Slezsko a Těšínské Slezsko. 6. Kašubsko a Pomořansko. 7. Kujavsko. 8. Podlesí. 9. Podkarpatský region. 10. Varmie a Mazury. 11. Malopolsko. 12. Velkopolsko.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Student se seznámí s nejdůležitějšími otázkami spojenými s jednotlivými regiony Polska. Informace získané v kurzu jsou pokračováním a rozšířením informací z oblasti polských reálií. Obsah kurzu rozvíjí sociokulturní a jazykovou kompetenci studentů polonistiky. V rámci jednotlivých témat budou probírány otázky spojené s kulturou, dějinami, jazykem a folklórem jednotlivých regionů Polska. Důraz bude kladen zvláště na vliv kultury jednotlivých regionů na polskou národní kulturu.
Posílení sociokulturních a jazykových kompetencí. Rozšíření znalostí o kultuře, dějinach, jazyku a folklóru různých regionů Polska.
|
Předpoklady
|
Základní informace o Polské republice (geografického, historického, politického a kulturního charakteru). Doporučené absolvování kurzu polské reálie.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Aktivní účast na seminářích a přednáškách. 80% účast na přednáškách a seminářích.
|
Doporučená literatura
|
-
Barbara Ogrodowska. (2012). Polskie obrzędy i zwyczaje doroczne.
-
Jacek Kubiena, Janusz Kamocki. (2008). Polski rok obrzędowy.
-
Leonard J. Pełka. (1980). Polski rok obrzędowy. Tradycje i współczesność.
-
praca zbiorowa. (2020). Folklor polski. Sztuka ludowa, tradycje, obrzędy.
|