Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Tři roviny syntaxe, větné pozice obligatorní, potenciální a fakultativní. 2. Základová větná struktura, větné vzorce. 3. Syntax tradiční a formální, polské koncepce. 4. Problematika tzv. doplňku. 5. Povrchová a hloubková struktura, transformace, její nejdůležitější druhy. 6. Věta jednoduchá a souvětí, syntaktické vztahy v souvětí a jejich vyjadřování. 7. Parataxe a hypotaxe. 8. Modalita, modální význam. 9. Zakotvení výpovědi v konkrétní komunikační situaci, komunikační funkce výpovědi. 10. Aktuální členění větné, prostředky aktuálního členění, některé specifické prostředky aktuálního členění. 11. Typy tematických posloupností. 12. Opakování. 13. Zápočet, příprava na zkoušku
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Komplexní problematika skladby současného polského jazyka z aspektu konfrontačního. Syntax v tradičním i netradičním pojetí polské lingvistické školy. Formální analýzy všech typů syntaktických konfigurací.
Student získá kompetence dané osnovou kurzu.
|
Předpoklady
|
Četba odborné literatury a praktických studijních textů k analýze v polštině.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Pravidelná aktivní účast na přednáškách - 80%, tj. 2 absence za semestr; průběžné plnění všech dílčích úkolů přednášek; úspěšné absolvování průběžného testu; samostatná práce s polskými texty; písemná zkouška.
|
Doporučená literatura
|
-
10. J. Strutyński:. Gramatyka polska. Wprowadzenie, fonetyka, fonologia, morfologia, składnia. Kraków 1999..
|