Vyučující
|
-
Dobrotová Ivana, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Jazyk - člověk - kultura neboli čím se zabývá (etno)lingvistika? 2. Jazykový obraz světa a metody jeho rekonstrukce 3. Základ pro rekonstrukci jazykového obrazu světa a) Jazykové údaje (systematické - slovní zásoba a gramatika) b) Textová data (klišé, dotazníkové setreni) a "receptivní" data (kulturní chování) 4) Zobrazení světa a člověka v polském jazykovém obrazu světa a) Obraz světa přírody (stereotypy vybraných rostlin) b) Obraz světa přírody (stereotypy vybraných zvířat) c) Člověk z hlediska genderu (stereotypy žen a mužů) d) Poláci a jiné národnosti (etnické a národní stereotypy) Činnosti v rámci projektu budou prováděny výzkumnými a pedagogickými odborníky, kteří mají vědecké úspěchy a patřičné pedagogické zkušenosti v tomto předmětu. V rámci kurzu se studenti seznámí jak s teorií JOS, tak s její aplikací na studium polského jazyka; prostudují vybrané polskojazyčné práce z této oblasti a prakticky aplikují naučené výzkumné metody na analýzu polského jazyka. Prvním pokusem o jejich samostatnou aplikaci bude zápočtová práce vypracovaná studentem/doktorandem na vybraném fragmentu jazykového obrazu světa polského jazyka. Studenti, kteří vypracují práci hodnocenou jako velmi dobrou, budou vyzváni, aby ji prezentovali formou příspěvku na vědeckém zasedání, kde bude projekt shrnut. Získají tak další zkušenosti spojené s aktivní účastí na vědeckém životě a budou motivováni k dalšímu studiu tajů polského jazyka.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je: - prohloubit znalosti polského jazyka, kultury a dějin. - seznámit studenty a doktorandy s popisem pojmu jazykového obrazu světa a metodami jeho rekonstrukce, které vypracoval etnolingvistický tým z Lublinu, - zvýšit jazykové povědomí díky získané schopnosti vidět souvislosti mezi jazykem, jeho (rodilými) mluvčími, zkušenostmi jejich komunity, historií a kulturou, - zdokonalování dovedností práce s různými zdroji, porozumění, analýzy, vyvozování závěrů, - přímé poznávání kulturního dědictví spojeného s polským jazykem, - rozvoj mezikulturní vnímavosti.
Účastník výuky zlepší své jazykové, komunikační a kulturní kompetence, získá velmi dobré schopnosti porozumění a analýzy přečteného literárního textu.
|
Předpoklady
|
Předmět je určen pro studenty bakalářského, magisterského a doktorského studia. Předmět je vyučován v polštině.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Pravidelná aktivní účast v seminářích 80 %, tj. 2 absence za semestr, plnění všech dílčích úkolů, samostatné studium literatury k danému tématu
|
Doporučená literatura
|
|