Vyučující
|
-
Barna Krawczyk Katarzyna Alicja, Mgr. Ph.D.
-
Starzyńska Aleksandra, Mgr. Ph.D.
-
Dobrotová Ivana, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Kurz se zaměřuje na rozšíření slovní zásoby o několik konverzačních témat tykajících se každodenního lidského života a zlepšení všech forem komunikace: mluvení, poslechu (s porozuměním), čtení (s porozuměním) a psaní. Základem kurzu je konverzace na aktuální témata s ohledem na polské reálie (mj. ochrana životního prostředí, národnostní a etnické menšiny, stereotypy, politika, ekonomika, víra a náboženství, právo, kriminalita, plány, sny). V rámci daných témat se pracuje s originálními texty.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem závěrečného kursu z cyklů konverzačních cvičení je zvýšení komunikativní a jazykové kompetence studentů, postupné rozšiřování slovní zásoby s přihlédnutím k současné podobě polštiny a k polským reáliím, úspěšné zvládnutí konverzace na předložená témata. V rámci daných témat se pracuje nejen s texty přebranými z publicistiky, ale i s úryvky z děl současné polské literatury. Cvičení k textům rozšiřují slovní zásobu studentů, rozvíjejí jejich schopnosti výstižně předat informace z textů, diskutovat, argumentovat, oponovat. Předpokládá se také zvládnutí individuálního tvůrčího projevu při řešení konkrétní otázky nebo tématu. Součástí výuky je také práce s audiovizuálními materiály, jejichž účelem je zdokonalovat schopnosti studentů vybírat potřebné informace a co nejúplněji je převyprávět.
Standardní komunikační dovednosti, znalost polské gramatiky a slovní zásoby na úrovni B2. Předpokládá se také zvládnutí individuálního tvůrčího projevu při řešení konkrétní otázky nebo tématu.
|
Předpoklady
|
Znalost standardních komunikačních dovedností. Absolvování předchozích kurzů 7JCK.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Rozbor jazykového projevu studenta
- 80% účast na seminářích; - plnění zadaných úkolů; - úspěšné vykonání písemných prací.
|
Doporučená literatura
|
-
Bajor, E. - Madej, E.: Wśród ludzi i ich spraw. Kurs JP jako obcego dla humanistów. Warszawa - Łódź, PWN 1999. Bešta, T.: Základy polské mluvnice. Praha 1994. Bralczyk, J.: Język na sprzedaż. BRANTA 2000. Buttler, D. - Kurkowska, H. - Satkiewicz, H.: Kultura jezyka polskiego. Warszawa 1982. Cygal-Krupa, Z.: Słownictwo tematyczne języka polskiego. Kraków 1986. Dąbrowska, A.: Język polski. Wrocław 1998. Chłopicka, M. - Fornelski, P.: Brak mi słów. Część I, Słownictwo tematyczne. Kraków 1984. Kajetanowicz, H.: Licz się ze słowa. Ćwiczenia leksykalne i frazeologiczne. Gdańsk, GWO 1998. Kołodziejek, E.: Poprawna polszczyzna w praktyce. Poradnik dla tych, którzy chcą dobrze mówić i pisać po polsku. Szczecin, WZSB 1998. Lewiński, P.: Oto polska mowa. Wrocław, WUW 2001. Miodunka, W.: Uczmy się polskiego I - audiovizuální kurz. Warszawa, PFUN 1996. Nadstawna, A.: Język polski. Ćwiczenia słownikowo-leksykalne. Warszawa 2000. Pössingerová, K. - Seretny, A.: Czy Czechów jest trzech? Učebnice PJ pro Čechy. Kraków 1992. Szelc-Mays Rybicka, M. E.: Słowa i słówka. Kraków, Universitas 2003. http://sjp.pwn.pl/ http://encyklopedia.interia.pl/.
|