Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Počátky polské státnosti a piastovský stát (962-1300) 2. Poslední piastovci na polském trůnu a vrcholný středověk (1304-1386) 3. Jagellonský stát a nástup renesance (1386-1572) 4. Republika obou národů od vzestupu k úpadku (1572-1648-1795) 5. Polsko po trojím dělení do posledního povstání (1795-1863) 6. Dlouhé století - industrializace a emancipace (1863-1918) 7. Druhá polská republika (1918-1939) 8. Polsko pod dvojí okupací (1939-1945) 9. Stalinismus a život v komunismu (1945-1970) 10. Demokratizace, krize a úpadek Polské lidové republiky (1971-1989) 11. Polsko na cestě k (ne)liberální demokracii (1990-2023) 12. Shrnutí kurzu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující práce ve skupinách, Metody práce s audiovizí
|
Výstupy z učení
|
Předmět je chápán jako přímo navazující na předmět Dějiny Polska 1. Nelze se na něj zapsat samostatně. Předmět je určen studujícím všech programů polské filologie a je také otevřen zájemcům z řad nepolonistů. Předmět je vyučován převážně v českém jazyce, do určité míry však pracujeme také s polskými zdroji a materiály. Proto je nutná alespoň základní (pasivní) znalost polštiny. V předmětu bude představen přehled polských dějin od počátků polské státnosti v 10. století n. l. až po nejdůležitější politické a společenské milníky současnosti. Témata jsou řazena chronologicky po větších úsecích polských dějin (podle tradičního členění) a doplňována souvisejícími tematickými okruhy, na nichž studující pracují samostatně a jejich výběr je do jisté míry libovolný, podle jejich zájmů a zaměření. Cílem předmětu je seznámit studující s nejdůležitějšími událostmi, postavami, fenomény a milníky polských dějin a připravit je tak na praxi - nejen tu vědeckou, odbornou, ale i na každodenní setkávání s polskou kulturou a Poláky jako přáteli nebo obchodními partnery. Znalost polské historie je důležitým předpokladem pro porozumění polské mentalitě a životním postojům a může zásadně ovlivnit úspěšnost jakéhokoli (mj. obchodního) jednání s polským partnerem. Důraz bude kladen na polsko-české vztahy a kontakty v minulosti. Předmět zařazuje do výuky kromě tradičních odborných textů také ty méně tradiční, jako jsou komiks, animovaná videa, virtuální prohlídky nebo digitalizovaný obrazový a textový materiál ze sbírek polských muzeí a knihoven.
Studující získá kompetence dané osnovou kurzu.
|
Předpoklady
|
Základní orientace v evropských dějinách, znalost českých dějin.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta
- Povinná prezenční účast na 80 % výuky, aktivní účast ve výuce; - třikrát během semestru příprava prezentace na téma dle vlastního výběru související s vymezeným časovým úsekem, prezentace tématu v rozsahu 15 min; - samostatné studium povinných (základních) zdrojů a dle zájmu také doplňkových materiálů; - systematická příprava na zkoušku; - úspěšné zvládnutí zápočtového testu z předmětu Dějiny Polska 1; - úspěšné zvládnutí zkoušky z předmětu Dějiny Polska 2.
|
Doporučená literatura
|
-
DAVIES, Norman. (2003). Polsko: dějiny národa ve středu Evropy.. Praha.
-
FRIEDL, Jiří, Tomasz JUREK, Miloš ŘEZNÍK a Martin WIHODA. (2017). Dějiny Polska. Praha.
-
CHWALBA, Andrzej. (2009). Polsko 1989-2008: dějiny současnosti. Brno.
-
KOSMAN, Marceli. (2011). Dějiny Polska. Praha.
-
ŘEZNÍK, Miloš. Dějiny Polska v datech. Praha. 2010.
|