Vyučující
|
-
Machalová Milena, PhDr.
-
Hradilová Darina, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Skloňování podst. jm. rodu mužského, skloňování zeměpisných a vlastních jmen. Skloňování podst. jm. rodu ženského, skloňování osobních a zeměpisných jmen. Skloňování podst. jm. rodu středního, včetně zeměpisných. Skloňování cizích jmen všech rodů. Přídavná jména, přídavná jména přivlastňovací, konkurence jmenných a složených tvarů Zájmena. Číslovky. Slovesa. Přechodníky a příčestí. Příslovce, předložky. Spojky, citoslovce, částice. Nová slova v současné češtině. Čeština z hlediska genderu. Zápočet.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Domácí příprava na výuku
- 13 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 13 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 13 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 11 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Seminář navazuje na předcházející studium. Cílem je seznámit studenta s morfologickým systémem češtiny, tj. soustavou slovních druhů a jejich tvarů a mluvnických kategorií, s normou a jejím kolísáním. Okrajově je věnována pozornost také problematice genderové lingvistiky, obohacování české slovní zásoby. Důraz je kladen na kolísání mezi vzory, dubletním tvarům, a především pak přejatým slovům, jejich skloňování. Probírána jsou i vlastní jména, jejich výslovnost a skloňování, problematika přechylování, dále skloňování zeměpisných jmen, z přídavných jmen jsou probírána především posesivní přídavná jména a krátké tvary přídavných jmen. Ze zájmen je akcentováno skloňování zájmena jenž, které činí studentům potíže, ze sloves pak slovesné třídy.
Student ovládá morfologický systém češtiny, včetně normy českého spisovného jazyka.
|
Předpoklady
|
Znalost českého jazyka minimálně na úrovni C1 globální stupnice Evropského referenčního rámce, úspěšné zvládnutí obsahu předmětu 7CJ1, student ovládá lexikální, morfologický a syntaktický pravopis.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
- účast na seminářích s max. počtem absencí 2x za semestr - plnění zadaných úkolů (vyhledávání řešení sporných otázek, vypracování krátkých referátů na zadané téma, jazykovědné aktuality atd.) - aktivní zapojení do diskuse - závěrečný písemný test
|
Doporučená literatura
|
-
Příruční mluvnice češtiny, Praha 1996..
-
Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost. Academia, Praha 1994.
-
Bednaříková, B. Praktická cvičení z tvarosloví. Olomouc 2008..
-
Brabcová, R. - Krejčová, M. Praktická cvičení z morfologie. Praha 1996. .
-
Čechová, M. a kol. Čeština. Řeč a jazyk. ISV nakladatelství, Praha 1996.
-
Daneš, F. Český jazyk na přelomu tisíciletí. Academia, Praha 1997..
-
Hlavsová, J. Čeština bez chyb: 333 slov, v nichž se často chybuje. Vimperk, 2001. .
-
Krobotová , M. Česká morfologie: cvičení. Olomouc 2005..
-
Sgall, P., Panevová, J. Jak psát a jak nepsat česky. Univerzita Karlova, Karolinum, Praha 2004..
-
Svozilová, M. Jak dnes píšeme/mluvíme a jak hřešíme proti dobré češtině. H&H, Vyšehradská s.r.o 2000.
|