Course: Introduction to Andragogy

» List of faculties » FIF » KSA
Course title Introduction to Andragogy
Course code KSA/ZAVYK
Organizational form of instruction Lecture
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 5
Language of instruction Czech
Status of course Optional
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Dočekal Vít, Mgr. Ph.D.
Course content
1. Development of education sciences. 2. Origin and development of andragogy in the Czech Republic and abroad. 3. Character of Andragogy. 4. Subject of andragogy. 5. Factors of andragogic intervention. 6. Subject of andragogic intervention. 7. Object of andragogic intervention. 8. Approaches to object in andragogy. 9. Action fields of andragogy. 10. Terminological context and context of educational action environment. 11. Function of adult education in society. 12. Current trends in andragogy.

Learning activities and teaching methods
Lecture
Learning outcomes
The aim of the discipline is to acquaint students with the basic categories of andragogy in the concept of adult education, to present andragogy in the science system and to analyze its basic characteristics.

Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
Oral exam, Written exam

Recommended literature
  • Kurikulum andragogiky. Ed. D. Šimek. Olomouc 2003..
  • The Individual and Society at the Turn of the Century. Ed. D. Šimek. Olomouc 1998..
  • The Individual and Society at the Turn of the Century. Sborník z mezinárodní konference. Ed. D. Šimek, 1. vyd. Olomouc 1998..
  • Bartoňková, H.:. Foucaultovo andragogické kyvadlo. 1. vyd. Praha 2004..
  • Beneš, M. Andragogika - filozofie - věda. 1. vyd. Praha 2001..
  • Beneš, M.:. (2008). Andragogika. 1. vyd. Praha 2008.. Praha.
  • Beneš, M.:. Úvod do andragogiky. Praha 1997..
  • Beneš, M.:. Úvod do andragogiky. 1. vyd. Praha 1997.
  • BENEŠ, M. (1997). Úvod do andragogiky.. Praha: Karolinum.
  • Beneš, Milan. Andragogika: Filosofie - věda. 1. vyd. Eurolex Bohemia, Praha 2001, 122 s. ISBN 80-86432-03-3.
  • Dočekal, V., Bartoňková, H. & Šimek, D. (2013). Úvod do andragogiky pro personální management. Olomouc: VUP.
  • Dvořáková, M. et al. (2014). Aktuální témata učení a vzdělávání dospělých. Praha: Česká andragogická společnost..
  • DVOŘÁKOVÁ, M., ŠERÁK, M. (2016). Andragogika a vzdělávání dospělých: vybrané kapitoly. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy.
  • Illich. I. Odškolnění společnosti. Polemický spis. Praha: SLON, 2001.
  • Jarvis, P.:. (1985). The Sociology of Adult and Continuing Education. 1. vyd.. London.
  • Knowles, M. S.:. The modern practice of adult education. 1. vyd. London 1980..
  • Leirman, W.:. Čtyři kultury ve vzdělávání. 1. vyd. Praha 1996..
  • Palán, Z.:. Výkladový slovník vzdělávání dospělých. 1. vyd. Karolinum, Praha 1997.
  • Rabušicová, Milada. Gramotnost: staré téma v novém pohledu. Masarykova univerzita, Filozofická fakulta a Nakladatelství Georgewtown, Brno 2002, s. 199. ISBN 80-210-2858-0 (Masarykova univerzita), ISBN 80-86251-14-4 (Georgetown)..
  • Šimek, D., Bartoňková, H. (2001). Úvod do andragogiky. Olomouc VUP.
  • Walterová, E.:. Kurikulum (Proměny a trendy v mezinárodní perspektivě). 1. vyd. Brno 1994..


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Arts Study plan (Version): Andragogy (2019) Category: Pedagogy, teacher training and social care - Recommended year of study:-, Recommended semester: -
Faculty: Faculty of Arts Study plan (Version): Andragogy (2019) Category: Pedagogy, teacher training and social care - Recommended year of study:-, Recommended semester: -