Vyučující
|
-
Šotola Jaroslav, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Co je terénní výzkum? 2. Výzkumný problém a jeho formulace ve vztahu ke zkoumanému prostředí. 3. Etické a praktické aspekty vstupu do terénu. 4. Vztahy s aktéry výzkumu. 5. Reflexivita: situovanost výzkumníka v teoretickém a metodologickém rámci. 6. Zúčastněné pozorování. 7. Vedení neformálních interview. 8. Praktický nácvik ve vybraném prostředí. 9. Psaní terénních poznámek. 10. Terénní deník a jeho části. 11. Druhý praktický nácvik spojený se psaním terénních poznámek. 12. Analýza etnografických dat.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Pozorování, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Kurz je zaměřen na praktické uvedení do metodologie terénního výzkumu, který bude představen jako náročná, ale dynamicky se rozvíjející disciplína, kterou lze realizovat v jakémkoli prostředí. Zvláštní pozornost bude věnována ukotvení etnografie jako výzkumu průsečíku globálních fenoménů a strukturálních sil s konkrétní žitou zkušeností lidských aktérů. Etnografie musí být následně postavena na důsledném propojování a reflektování vlastní teoretické i epistemologické pozice.
Na základě četby metodologických textů i příkladů terénních výzkumů a také díky nácvikům etnografických metod (zúčastněné pozorování, psaní terénních poznámek a jejich zpracování) získají studenti základní dovednosti pro následnou realizaci vlastních terénních šetření.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Pracovat na sobě.
|
Doporučená literatura
|
-
Abu Ghosh, Y., Stöckelová, T. (2014). Etnografie: Improvizace v teorii a terénní praxi.. Praha:SLON.
-
Grygar, J. (2016). Děvušky a cigarety. O hranicích, migraci a moci.. Praha:SLON.
-
Hammersley, M., Atkinson, P. (2007). Ethnography: Principles in Practice.. London: Routledge.
-
Nedbálková, K. Spoutaná Rozkoš: sociální (re)produkce genderu a sexuality v ženské věznici Praha: Sociologické nakladatelství, 2006..
|