1. Co je to andragogika? Představení terminologického rámce, základních koncepcí, modalit a pojetí andragogiky. 2. Historický vývoj andragogiky ve světě Představení základních fází vývoje andragogického myšlení, institucionalizace andragogiky v jednotlivých zemích, americké, holandské, německé, švýcarské, polské, jugoslávské a další pojetí andragogiky. 3. Historický vývoj andragogiky v ČR Přiblížení vývoje andragogického myšlení v Č(S)(S)R - základy lidovýchovy, politické vzdělávání, vznik odborných pracovišť a kateder, představení konceptu integrální andragogiky Vladimíra Jochmanna, popis současného stavu 4. Předmět andragogiky Andragogika jako mobilizace lidského kapitálu v prostředí permanentní sociální změny, jako orientace dospělého člověka v kritických uzlech jeho životní dráhy, jako vyrovnávání se dospělého člověka se sociálními institucemi, jako věda o souvislostech změn syntetického statusu apod. 5. Funkce vzdělávání Vzdělávání jako nástroj fungování společnosti, jako nástroj udržování stávajícího mocenského rozložení, jako výtah, pojišťovna, představení kredencialismus, mechanismů udržení moci prostřednictvím vzdělávání, vzdělávání jako nástroj rozvoje osobnosti člověka. 6. Objekt andragogiky Dimenze životní dráhy dospělého člověka, přístupy k objektu andragogiky ze strany jednotlivých teoretiků a modelů - Knowles, Jarvis, Brookfield, Illich, Foucault, Buber, Freire 7. Činitelé andragogické interakce Vztah mezi subjektem a objektem, vysvětlení kurikula, specifikace prostředků andragogické interakce - vyučování a jeho podoby, sociální skupina, hra, práce, umění, jazyk, masmédia? 8. Charakter andragogiky Andragogika jako věda induktivní, aplikovaná, problémově a synteticky orientovaná, integrující, multi-, inter- a trans-disciplinární. Institucionalizace andragogiky a možnosti její legitimizace. 9. Postavení andragogiky v systému věd Vztah andragogiky k opěrným disciplínám, inspirační, terminologické a metodologické zdroje v sociologii, pedagogice a psychologii. Vytváření vlastního disciplinárního prostoru v souvislosti s legitimizací. 10. Edukativní dimenze andragogiky Funkční gramotnost jako indikátor kvality lidského kapitálu, dimenze vzdělávacího systému, celoživotní učení a vzdělávání ve strategiích EU, OECD a UNESCO. 11. Čtyři kultury ve vzdělávání Kultura expertů, inženýrská kultura, prorocká kultura, kultura komunikativního jednání a kultura hry v teorii W. Leirmana a aplikace kulturu do andragogické intervence. 12. Projektování vzdělávací akce Analýza vzdělávacích potřeb, interpretace výsledků analýzy, formulace cíle, stanovení profilu účastníka a profilu absolventa, určení obsahu (inventář disciplín, studijní plán), zpracování osnov, anotací, volba forem, metod a technik vzdělávání, volba didaktických prostředků, tvorba studijních materiálů, organizační zabezpečení, materiální, technické a finanční zabezpečení, výběr lektorů, návrh způsobů evaluace.
|
-
The Individual and Society at the Turn of the Century. Sborník z mezinárodní konference. Ed. D. Šimek, 1. vyd. Olomouc 1998..
-
BENEŠ, M. (2003). Andragogika - teoretické základy.. Praha.
-
Dočekal, Vít; Bartoňková, Hana; Šimek, Dušan. (2013). Základy andragogky pro sociální pracovníky. Olomouc: VUP.
-
Kolektiv autorů:. Lidské zdroje v České republice 1999. 1. vyd. NVF a Ústav pro informace ve vzdělávání, Praha 1999..
-
Leirman, W.:. (1996). Čtyři kultury ve vzdělávání.. Praha.
-
Palán, Z.:. Výkladový slovník vzdělávání dospělých. 1. vyd. Karolinum, Praha 1997.
-
Šimek, D.; Bartoňková, H.:. Andragogika. Olomouc 2002..
|