Vyučující
|
-
Kubátová Jaroslava, doc. Ing. Ph.D.
-
Poláchová Vašťatková Jana, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Management (definice řízení a managementu, typy řízení a úrovně managementu, cyklus řízení, základní pojetí organizace) 2. Rámcový přehled vývoje managementu jako vědecké disciplíny (rozlišení přístupů a směrů, význam pro současnou praxi) 3. Mechanistické pojetí (klasické teorie managementu, společné znaky a odlišnosti) 4. Organistické pojetí (škola lidských vztahů a behaviorální přístupy) 5. Systémové pojetí (organizace jako otevřený systém, systémové a kontingenční přístupy, postmoderní přístupy) 6. Funkce a role manažerů (funkce managementu, úrovně managementu, osobnost a role manažerů, kompetence manažerů a kritické / klíčové faktory úspěchu) 7. Plánování (charakteristika a význam plánování, druhy plánů a postup plánování, řízení podle cílů a řízení pracovního výkonu) 8. Organizování (proces a principy organizování, typy organizačních struktur, organizační změny a jejich důsledky) 9. Motivování (základní pojmy, teorie motivace zaměřené na příčiny, teorie motivace zaměřené na průběh motivačního procesu, výkonová motivace) 10. Vedení lidí (vedení a leadership, pojetí a styly vedení lidí, faktory ovlivňující efektivitu vedení) 11. Kontrolování (kontrolní proces a jeho fáze, zásady efektivního kontrolování) 12. Manažerské rozhodování (význam rozhodování v manažerské praxi, proces a typy rozhodování)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Cílem kursu je seznámení se základními poznatky teorie managementu a s jejich praktickými aplikacemi. Součástí kursu je uvedení do historie managementu zejména v jeho sociálních souvislostech a prezentace základních manažerských činností, vybraných manažerských technik a jejich využití v praxi.
Student definuje základní pojmy teorie managementu a zná vztahy mezi nimi. Student zná vývoj přístupů a současné pojetí managementu. Student je schopen vysvětlit podstatu funkcí managementu a jejich vzájemné vztahy. Student zná základní techniky používané v praxi managementu. Student diagnostikuje situační kontext řízení v organizační praxi. Student přiměřeně reaguje v modelových situacích. Student umí využít základní dokumenty organizace pro posouzení efektivity jejího řízení. Student vhodně aplikuje manažerské techniky. Student je schopen aplikovat nabyté znalostí a dovedností a zpracovat tak zadané úkoly zaměřené na využití vybraných manažerských technik v praxi konkrétní organizace.
|
Předpoklady
|
KSA/ANSPM
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou
K udělení zápočtu je nezbytná aktivní účast na tutoriálu, plnění a prezentace úkolů (ústně na tutoriálu, dále vytvořením a odevzdáním portfolia prací). V případě neúčasti na tutoriálu - viz korespondenční úkoly. Zkouška je ústní a její součástí je rozprava o vypracovaném korespondenčním úkolu.
|
Doporučená literatura
|
-
Bělohlávek, F., Košťan, P., Šuleř, O.:. Management. Rubico, Olomouc 2001..
-
Cimbálníková, L.:. Základy managementu. VUP. Olomouc 2004..
-
Donelly, J.H., Gibson, J.L., Ivancevich, J.M.:. Management. Grada Publishing, Praha 1997..
-
Koontz, H., Weihrich, H.:. Management. Victoria Publishing, Praha 1993.
-
Kotler, P. (1995). Marketing management. Victoria Publishing, Praha.
|