Vyučující
|
-
Lužný Dušan, prof. PhDr. Dr.
-
Fafejta Martin, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Sociální solidarita v moderní době Durkheim - organická a mechanická solidarita, Simmel - solidarita v městské peněžní společnosti. 2. Socializace a sociální konstrukce reality Sociální konstrukce identity jedince. Socializační teorie G. H. Meada. Socializace jako nástroj inkluze či exkluze. 3. Nacionalismus Politický a biologický model národa 4. Totalitní kolektivistické ideologie Holocaust a kategoriální vraždění. Nebezpečí zbyrokratizované společnosti 5. Rasismus a věda Problematika tyranie většiny. Etnocentrismus a asimilacionismus vs. kulturní relativismus. 6. Problémy sociálního soužiti na českém území Historické postavení Romů v Čechách, na Moravě a na Slovensku do roku 1992. 7. Současné postavení Romů v české společnosti I Problematika sociálního vyloučeni Romů - ghettoizace, kultura chudoby. 8. Inkluze skrze silné a slabé sociální vazby Granovetter: "Síla slabých vazeb". Inkluze a exkluze skrze školní vzdělávání: Bernstein - omezené a rozpracované komunikační kódy. 9. Děti a sociální soužiti Dětské domovy, problematika školní šikany. Šikana jako ohroženi demokracie. 10. Migrace a modely soužití Asimilační a diskriminační model. Kulturní pluralismus. Integrační modely. Nelegální a vykořisťovatelská práce. 11. Další menšiny Lidé tělesně a mentálně handicapovaní, bezdomovci. 12. Genderové menšiny Problematika veřejného a soukromého prostoru. Postavené žen ve veřejné sféře. Muži a otcovství a sociální konflikty v rámci rozvodových řízení o děti.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Předmět představuje sociologické pojetí a charakteristiku soužití menšinových a většinových skupin. Analyzuje problematiku sociálního vyloučení. Osvětluje pojmy problémového okruhu migrací z pohledu sociologie včetně problematiky nelegální práce. Zabývá se i dalšími menšinami, jako jsou menšiny genderové, menšiny na základě tělesných a mentálních handicapů a postavením dětí ve společnosti.
Student zná základní teoretické přístupy k problematice menšin a problémům sociálního soužití. Student: - dokáže identifikovat menšinovou a sociálně vyloučenou skupinu, - orientuje se v rozpoznání kultury chudoby, - je schopen diskutovat o problematice soužití odlišných kultur, - je schopen navrhovat způsoby inkluze handicapovaných skupin, - uvědomuje si komplexitu daného problému. Student dokáže rozpoznat důvody sociálního vyloučení (nejen etnického, ale i kulturního či na základě zdravotních handicapů) a z toho vyplývající příčiny sociálně konfliktních situací a tyto znalosti aplikovat na konkrétní prostředí firmy a pracovního kolektivu.
|
Předpoklady
|
KSA/ANSPM, KSA/USPM, KSA/OSPM
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Předmět je zakončen kolokviem. Student formou úvahy odpoví na jednu z otázek, kterou si vybere z předem daného seznamu, následně proběhne diskuse nad prací studenta.
|
Doporučená literatura
|
-
Barša, P. (2003). Politická teorie multikulturalismu.. Brno: CDK.
-
Bauman, Z. Modernita a holocaust. Praha: SLON, 1999..
-
Berger, P. L., Luckmann, T. Sociální konstrukce reality. Brno: CDK, 1999..
-
Davidová, E. Cesty Romů 1945-1990. Olomouc: UP, 1995.
-
Fafejta, Martin. Fafejta, Martin. Problémy sociálního soužití. 2. přepracované vydání. Olomouc: UP, 2006..
-
Jakoubek, M.,Hirt. T. Romové: kulturologické etudy. Plzeň 2004..
-
kol. autoru. Romové v České republice (1945-1998). Socioklub 1999..
-
Nečas, C. Romové v České republice včera a dnes. Olomouc: UP, 1999..
|