Předmět: Vědecká argumentace

» Seznam fakult » FIF » KSA
Název předmětu Vědecká argumentace
Kód předmětu KSA/VEAR
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Rybaříková Zuzana, Mgr. Ph.D.
  • Číhalová Martina, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Základními principy vědeckého myšlení: 1. princip kauzality, synchronicita, 2. využití teorie pravděpodobnosti a statistic. metod, 3. justifikace hypotéz, experimentální metoda a její meze. Chyby v uvažování: 4. kauzální chyby, rozdíl mezi kauzalitou a koincidencí, 5. chyby při použití statistické metody a teorie pravděpodobnosti. Argumentační klamy a fauly: 6. spočívající v odvádění pozornosti, oslovující emoce, 7. spočívající v záměně předmětu, argumentace kruhem, podsunutí argumentu aj. Deduktivní versus pravděpodobnostní úsudky: 8. dedukce, 9. indukce, abdukce, 10. analogie z hlediska teorie zobrazení, 11. protiargumenty z analogie, 12. argumentační chyby týkající se logického vyplývání.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Kurz vysvětluje základní principy vědeckého myšlení a argumentace, jako jsou princip kauzality, experimentální metoda a jiné. Poukazuje na chyby v uvažování týkající se těchto principů a různé typy argumentačních klamů. Seznamuje studenty s teorií logického vyplývání u pravděpodobnostních a deduktivních úsudků a upozorňuje na chyby, kterých se vědec musí při odvozování závěrů vyvarovat.
Studenti budou schopni charakterizovat a vyjmenovat základní principy vědeckého myšlení, jako jsou princip kauzality, využití teorie pravděpodobnosti, statistických metod, aj. Budou umět definovat rozdíly mezi formální a neformální vědeckou teorií, rozpoznávat různé typy chyb v uvažování a argumentaci. Dále budou znát pravidla logického vyplývání a umět rozlišit deduktivní a pravděpodobnostní úsudky. Rovněž budou schopni rozpoznat argumentační chyby založené na špatném použití implikace.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Pravidelná aktivní účast na seminářích (max. 3 povolené absence), absolvování zkoušky.
Doporučená literatura
  • BEEBEE, H., HITCHCOCK, CH., MENZIES, P. The Oxford Handbook of Causation. Oxford: University Press, 2012..
  • Duží, M. (2012). Logika pro informatiky a příbuzné obory. Ostrava.
  • Fajkus, B. (2005). Filosofie a metodologie vědy.. Praha: Academia.
  • GENTNER, D. Are scientific analogies metaphors? In: Metaphor: Problems and perspectives, 106-132, Harvester Press, 1982.
  • JOHNSON, R. H., BLAIR, J. A. Logical self-defense. New York: Idebate Press, 2006..
  • PICHA, M. Kritické myšlení a rekonstrukce argumentu. Brno: Masarykova univerzita, 2014..
  • SHELLEY, C. Analogy counterarguments: a taxonomy for critical thinking. In: Argumentation: 223-238, Canada: University of Waterloo, 2004..
  • SHELLEY, C. The analogy theory of disanalogy: When conclusions collide. In: Metaphor and symbols, 17, 2: 81-97, 2002..
  • Szymanek, K. (2003). Umění argumentace. Terminologický slovník.. Olomouc: Nakladatelství UP.
  • Štěpán, J. (2001). Klasická logika. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • WALTON, D. Informal Logic, A Handbook for Critical Argumentation. Cambridge: Cambridge University Press, 1989..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr